Nyttiga mellanmål på veganskt vis

Mellanmål är för många ett sätt att hålla energin uppe, blodsockret på en bra nivå och aptiten i schack under dagen. Vill du få in mer vegansk kost i din vardag kan mellanmålen vara en enkel och bra ände att börja i. Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer Ida och Johanna Lönnstedt tipsar om sina favoritmellanmål som alla är veganska.

Ida och Johanna Lönnstedt står i ett kök och förbereder mellanmål.



Många ser hälsofördelarna med att få in mer vegetariskt och veganskt i sin kost. Ett enkelt sätt att göra det är att få in veganska råvaror i dina mellanmål. Det är dessutom det perfekta tillfället att testa något annat än den vanliga smörgåsen. Och det är betydligt enklare än man kan tro. Ida och Johanna Lönnstedt som tillsammans driver Instagramkontot @Plantifulsisters är båda veganer och tycker om att variera sin kost och prova nya rätter.
-  Veganska mellanmål behöver inte vara svårt. Tänk det du brukar äta men byt bara ut vissa produkter mot veganska substitut om du vill ha veganska mellanmål som liknar dina vanliga. Dessutom finns det otroligt många roliga veganska mellanmål recept som är enkla men smakar som en efterrätt, exempelvis bananglass i chokladsmak eller varför inte några blissballs i smak av acai? säger Johanna Lönnstedt.

Bord uppdukat med olika mellanmål med bananglass, bliss balls och fruktsallad.

Och svårare än de traditionella mellanmålen med animaliska produkter är det inte. Mellanmål ska gå snabbt och enkelt, resonerar systrarna.
- Generellt sätt vill jag att det ska gå snabbt och vara enkelt. Ett bra mellanmål innehåller de olika näringsämnen i en bra balans, alltså både kolhydrater, protein och fett. Gärna även lite frukt eller bär för extra vitaminer. Mina favoritmellanmål för tillfället är avokadomackor och bananglass, säger Johanna Lönnstedt.

Precis som vid alla nya vanor är förberedelsen nyckeln för att det ska kännas lätt att välja rätt.
- Vi brukar ofta förbereda så vi alltid har olika blissballs i kylen eller frysen inför veckan. Det är också viktigt för oss att vi ser till att ha frukter hemma och andra ingredienser som växtmjölk och havregryn så att vi enkelt kan göra mellanmål, berättar Ida Lönnstedt.

4 hälsosamma mellanmål från Plantifulsisters

Nyttig bananglass
Veganska Bliss Balls
Bröd med frön
Chiapudding med banan

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Matbloggstoppen
Skriven av Plantifulsisters