Recept på hallongrottor

Kakor med ljuvlig sötma från dadlar och härlig krispighet från mullbär och cashewnötter. Naturligt fria från gluten och laktos. Dessutom veganska och utan raffinerat socker. Njutning på nyttigt sätt!

Hallongrottor på ett träbord.

Ca 15 kakor
Näringsvärdeper kaka
Energi73,7 kcal
Protein1,2 g
Kolhydrater11,8 g
Fett2 g
Fiber1,6 g
1 dl cashewnötter
200 g dadlar
1 dl mullbär
Fyllning:
100 g hallon

Tillredning:

Kvällen före:

Lägg dadlarna i vatten och ställ in i kylen. Låt stå över natten.

På bakdagen:

Ta upp dadlarna ur vattnet och lägg dem i en mixerskål. Tillsätt ett par skedar av blötläggningsvattnet och mixa till en slät smet.

Mixa sedan cashewnötter och mullbär i en separat skål och blanda samman med dadelpurén.

Sätt ugnen på 200 grader.

Fukta händerna och forma ungefär 15 små runda bollar av smeten. Lägg bollarna på en bakplåtspappersklädd plåt och tryck sedan ut dem till kakor. Kakorna bör vara ungefär en halv centimeter tjocka. Forma därefter en urgröpning i mitten av kakorna, men se till att det inte blir hål rakt igenom.

Mixa hallonen till en slät smet och klicka ut lite hallonkräm i varje kaka.

Grädda kakorna i 15-20 minuter.

Låt svalna och njut sedan av nyttiga och ljuvligt goda kakor.


Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Matbloggstoppen
Skriven av Svensk Hälsokost