Nya träningsrutiner

Så skaffar du dem och lyckas bibehålla dem

De flesta känner nog igen sig i att varje nyår påbörja sitt nya hälsosamma liv, med regelbunden träning och bättre kostvanor. Lika många känner dessvärre även igen sig i att helt tappa motivationen framåt februari. Låt detta bli sista gången du börjar ditt nya liv och skaffa träningsrutiner som du klarar av att hålla!

  • Hitta nya träningsrutiner
  • Tips när motivationen tryter

Hitta nya träningsrutiner

För att få den där hälsosamma livsstilen som vi så länge drömt om, krävs det att vi en gång för alla lyckas upprätthålla bra träningsrutiner. Utan rutiner slarvar vi ofta, och får därmed sämre resultat. Träning gynnar vår hälsa på många sätt, och även om du nu kanske tycker att du har svårt att hinna med att träna, upplever faktiskt de flesta att regelbunden träning medverkar till ett enklare vardagsliv. Nummer ett är att bestämma sig för att börja träna, nummer två är att planera träningen och nummer tre är att hålla sig till planen.

Tjej med träningshandduk

Ta hänsyn till din livssituation för att hitta de träningsrutiner som passar dig. Utgå från ditt vardagsliv med familj, jobb och andra intressen när du planerar din träning för att få rutiner som håller över tid. Anpassa sedan tiden på ett realistiskt sätt, där du planerar för det antalet träningstimmar som är rimligt att hinna med samtidigt som du har tid för annat.

Gå inte ut för hårt! Detta är det klassiska träningsmisstaget de flesta nybörjare gör. I tron om att man ska nå världsrekord redan från början, brukar allt tyvärr bara resultera i att du får träningsvärk eller blir sjuk och inte kan träna på flera dagar. Börja långsamt och trappa upp träningen istället.

Börja med en rutin i taget, och trappa successivt upp din träningsnivå. Börja exempelvis med två träningspass i veckan, och när detta känns som en rutin kan du lägga på ytterligare pass eller addera mer vardagsmotion tills du når den nivå du önskar ligga på.

Träna först, ät bra sedan. Många som börjar ett nytt liv efter nyår eller efter en period av dåliga vanor, börjar ofta både träna hårt och äta nyttigare. Men att både träna mer än tidigare och äta mindre innebär stora förändringar för kroppen, och du kommer uppleva en hunger som aldrig tidigare. Som du säkert har erfarit någon gång, ger man då lättare efter för frestelser. Börja med att komma igång med träningen, och låt maten så småningom komma efter. När du kommit igång med träningen kommer du att upptäcka att kroppen behöver bra mat för att orka träna, och ordentliga portioner med bra mat minskar också suget efter socker och snacks.

Lämpliga kosttillskott

Tips när motivationen tryter

Har du ändå svårt att komma in i dina nya vanor och lätt hamnar i soffan på kvällen, eller har svårt att hinna med träning i ett hektiskt vardagsliv, finns några knep du kan testa för att hitta tillbaka till motivationen.

  • Anlita en Personlig Tränare eller en coach som hjälper dig att hitta rätt träning för dig.
  • Sätt upp ett mål (tävling, prestation eller viktmål). Detta motiverar bra, eftersom det kräver träning för att klara av.
  • Planera hela veckans träningspass i en kalender, och anpassa andra åtaganden utefter den planeringen. Har du ont om tid? Prioritera några kortare träningspass istället för att helt strunta i träningen.
  • För träningsdagbok eller ladda ner en träningsapp där du ser din träningskurva. Det motiverar att träna mer när du får se resultatet.
  • Träna med en kompis och förena nytta med nöje. Det är både roligare och kräver ett inbokat träningspass som är svårt att boka av i sista stund.

Lycka till med ditt nya träningsliv!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost