MCT-fett

MCT är medellånga fettsyror med flera unika egenskaper, gynnsamt för såväl idrottare och för den som vill minska i vikt. MCT förekommer i riklig mängd i kokosnötter.

Kokosvatten och kokosnötter

  • MCT-fettets egenskaper
  • MCT för träning
  • MCT för viktminskning

MCT-fettets egenskaper

MCT (Medium Chain Triglycerides) står för medellånga fettsyror och har flera sällsynta egenskaper. MCT finns i riklig ängd i kokosnötter och palmkärnolja men är annars svårt att hitta i vår vanliga kost. MCT är fast i normal rumstemperatur och blir flytande över 24 grader. Oljan kan användas i all typ av matlagning och klarar av att upphettas utan att förlora sin hälsosamma effekt.

MCT för träning

Skillnaden mellan MCT och vanliga långa fettsyror (LCT) är att MCT-fettet snabbare tas upp i kroppen och kan snarare jämföras med kolhydraters upptagningsförmåga och effekt i kroppen. MCT går med andra ord snabbt ut i kroppen och förbrukas som energi istället för att lagras som energireserv i fettväven. Som idrottare kan du äta MCT för snabb energi före och undre träningspass.

Cyklist i uppförsbacke

MCT för viktminskning

Att MCT snabbare förbrukas som energi än andra fettsorter är självklart även gynnsamt för dig som vill gå ner i vikt. Byt ut ditt vanliga matfett mot kokosolja istället, så har du redan vunnit en hel del. Dessutom har det visat sig att MCT-fett främjar kroppens bildning av ketoner. Levern bildar ketoner när vi äter en kolhydratfattig kost, och dessa signalerar till kroppen att använda fettreserverna som energikälla istället för att förbruka muskelmassan. När vi befinner oss i detta tillstånd minskas även vår aptit, utmärkt för dig som vill minska i vikt! (1). Som om det inte vore nog ger MCT-fett ca 10 % mindre kalorier än vanligt fett, ca 8,3 kcal per gram istället för 9 kcal per gram.

Använd en klick kokosolja i dins smoothies eller ta hjälp av ett tillskott med MCT-fett om du vill ta del av dess egenskaper. Kokosolja innehåller dessutom laurinsyra, som gynnar vår allmänna hälsa på andra sätt. Äter du ren MCT i form av tillskott är runt 40 gram dagligen enligt rekommendation med maximalt 5 gram per timme, då magen annars kan få svårt att ta hand om det. En matsked rent MCT-fett motsvarar ungefär sex matskedar kokosolja.

Referenser:

1. Covert manipulation of the ratio of medium- to long-chain triglycerides in isoenergetically dense diets: effect on food intake in ad libitum feeding men. RJ Stubbs, CG Harbron. 1996.

2. Medium Chain Triglycerides (MCTs), W. Dean, J. English. 2013

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost