Maskros

- ett nyttigt ogräs

Maskrosen är en oönskad gäst i många gräsmattor, men istället för att slänga den på komposten kan du ta in den i köket och använda den i din matlagning. Maskrosen har nämligen många hälsofördelar då den bland annat kan stimulera vår matsmältning. Dessutom innehåller den flera viktiga näringsämnen och blomman kan enkelt användas för att göra sirap eller te.

  • Maskrosen och dess egenskaper
  • Därför är maskrosen nyttig
  • Så använder du maskrosen

Maskrosen och dess egenskaper

Maskrosen är kanske det vanligaste ogräset i svenska trädgårdar och många rynkar på näsan när dessa gula blommor dyker upp i gräsmattan. Vad många inte vet är att denna växt (ört) faktiskt är ätlig från rot till blomma och att den dessutom är full av nyttiga ämnen. Du kan läsa mer om maskrosens hälsoeffekter nedan.

Maskrosen tillhör familjen korgblommiga växter och är en flerårig växt som finns på många håll i Europa. Flera naturläkemedel innehåller extrakt från maskrosens blad och rötter. Dessutom är det vanligt att göra maskrosvin av den gula blomman. Fler användningsområden hittar du längre ner i artikeln.

Nyplockade maskrosor och en kopp maskroste.

Därför är maskrosen nyttig

Maskrosen har en rad nyttiga effekter i kroppen. Bland annat kan växten påverka matsmältningen genom att stimulera utsöndring av slaggprodukter via njurar och lever. Dessutom kan maskrosen stimulera produktionen av galla, vilket behövs för nedbrytningen av fett i kroppen.  

Maskrosen absorberar också mineraler från jorden vilket gör att även växten får ett högt innehåll av mineraler. Bladen innehåller rikligt med C-vitamin som behövs för vårt immunsystem och som även fungerar som antioxidant i kroppen. Antioxidanter hjälper till att skydda kroppens celler mot fria radikaler som annars attackerar kroppens celler och får deras fettrika membran att härskna. Maskrosens rot innehåller ungefär 25 % kolhydrater och är med andra ord en bra källa till detta näringsämne.

Så använder du maskrosen

Färsk maskros kan användas på många olika sätt i matlagning och bakning. Roten kan skalas och kokas i 15 minuter för att sedan ätas som en källa till kolhydrater. Maskrosblad kan användas som sallat. Eftersom bladen kan ha en något besk smak är det fördelaktigt att plocka dem tidigt om våren då de fortfarande är små och har lägre beskhet. På våren är även C-vitamininnehållet i bladen som högst. Blomman har en söt smak och kan användas för att göra maskrossirap eller torkas till ett gott örtte. Nedan hittar du ett recept på örtte som är mycket enkelt och som ger ett gott och smakrikt te.

Vill du inte använda färska maskrosor kan du köpa tillskott som innehåller extrakt från maskrosen. Maskrostabletter innehåller hög halt maskrosextrakt och är ett enkelt och smidigt sätt att ta tillvara på maskrosens nyttiga egenskaper.

Maskros som tillskott

Gör ditt eget maskroste

Att göra eget maskroste är mycket enkelt. Plocka så mycket maskrosor du orkar och låt blommorna torka på ett lakan eller en duk i fem dagar. Därefter är det bara att koka upp vatten och tillsätta de torkade maskrosorna till vattnet (ungefär en tesked maskrosor är lagom) och låta dem dra i ungefär 10 minuter. Därefter är maskrosteet redo att avnjutas.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost