Magnesium

Magnesium är ett mineral med många viktiga funktioner i kroppen. Bland annat fungerar det som en motpol till kalcium, där det hjälper musklerna till avslappning. Det är därför populärt som tillskott för nattsömn och minskad kramp i musklerna.

  • Vad är magnesium?
  • Tillskott med magnesium
  • Var finns det naturligt?

Tillskott med magnesium

 
Magnesium 800
 
Core ZMA
 
Kalcium/Magnesium

Vad är magnesium?

Magnesium är ett mineral som finns i alla levande celler och är involverat i många kroppsfunktioner. Över 300 enzymer i kroppen är beroende av magnesium för att kunna utföra sitt jobb. Det behövs också för kroppens energibärare ATP samt för arvsmassan. Magnesium har även en viktig roll i nervsignaleringen, där det har en motsatt effekt till kalcium. Kalcium hjälper till vid musklernas kontraktion, medan magnesium hjälper dem att slappna av och båda behövs.

Kramp i vaden

Rekommenderat intag av magnesium är 280 mg för kvinnor respektive 350 mg för män. För den som är gravid eller ammar ökar behovet något, eftersom det är viktigt för vår arvsmassa. Ett alltför litet intag kan leda till hämmad tillväxt och beteendestörningar.

Tillskott med magnesium

Eftersom magnesium bidrar till avslappnande muskler, är det många som tycker sig få minskade besvär med kramp i musklerna under träning vid ett extra tillskott av magnesium. Det finns som separat tillskott och ofta tillsammans med kalcium. Bra produkter att leta efter är magnesium som har något av ändelserna -karbonat, -citrat, -aspartat eller -glukonat. Det är kelaterat magnesium som lätt tas upp av kroppen. Undvik magnesiumoxid, som knappt kan tas upp alls.

Det är också viktigt att välja produkter som anger mängden elementärt magnesium, alltså den egentliga mängden magnesium. Att en produkt innehåller 600 mg magnesiumcitrat innebär inte att den ger 600 mg magnesium, eftersom citratet tar upp en del av utrymmet i tillskottet.

Magnesium ingår även i det populära tillskottet ZMA, tillsammans med zink och vitamin B6. Det är utformat att intas innan nattsömn och många som har testat upplever ett positiv inverkan på djupsömnen och kroppens återhämtning.

Biverkningar

Ett normalt intag av magnesium ger inga biverkningar. Tänk på att magnesium konkurrerar med kalcium i kroppen och balansen mellan dem är därför viktig.

Var finns det naturligt?

Nötter, frön och fullkornsprodukter är goda källor till magnesium. Även mörkgröna grönsaker som spenat innehåller magnesium, tack vare klorofyllet som ger den gröna färgen.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 

Oros, stress- och sömnbesvär

Känner du dig stressad eller har du svårt att sova? Då är detta artikeln för dig
 

Vitaminer och mineraler för atleter

Här kan du läsa mer om vitaminer och mineraler för dig som atlet.
 

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
 

Zink

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
 

Taurin

Aminosyran taurin finns ofta i energidrycker och har många funktioner.
 

Kalcium

Kalcium bygger upp vårt skelett och förekommer i flera olika tillskott.
Visa fler
Staff ▲