Laktosfritt protein

Det är inte alltid lätt att hitta rätt i djungeln av proteintillskott, speciellt inte om du dessutom är laktosintolerant. Trots det vill även laktosintoleranta kunna välja ett gott proteinpulver efter eget behov. Dagens marknad har många fullvärdiga alternativ att erbjuda den laktosintoleranta.

Dessa tillskott är laktosfria eller mycket låglaktos.

  • Vassleproteinisolat och vasslehydrolysat
  • Äggprotein
  • Sojaprotein
  • Växtprotein

Löpare vilar i gräset

Vassleproteinisolat

Vanligt standardprotein är vanligtvis gjort på koncentrerat vassleprotein från mjölk och inte användbart för laktosintoleranta. Så kallat vassleproteinisolat är en renad form av vasslekoncentrat, där det mesta av laktosen och fettet är bortsorterat. Vassleisolat är främst utformat för att ge en högre proteinhalt per portion, men passar alltså lika bra för den som är laktosintolerant. De proteinpulver som marknadsförs som laktosfria är baserade på just isolat. Ett hydolyserat vassleprotein är vassleisolat som har brutits ner i mindre beståndsdelar för att ge ett ännu snabbare upptag och är även det mycket låglaktos. När du väljer proteinpulver ska du dock vara noga med att välja ett protein med enbart isolat eller hydrolysat, och inte en blandning med koncentrat, då det innehåller laktos.

Laktosfritt protein

 
Micro Whey Lactose Free
 
Self Omninutrition Egg Protein
 
Core Protein Pro

Äggprotein

Äggproteinpulver är gjort på äggvita och kan användas av både laktosintoleranta och mjölkproteinallergiker. Äggprotein har en medelsnabb upptagningsförmåga och kan användas både som mellanmål och direkt efter träning. Äggprotein har dessutom den stora fördelen att innehålla minimalt med fett och kolhydrater.  

Sojaprotein

Sojaprotein är ett vegetabiliskt och högvärdigt protein baserat på sojabönan. Det har en relativt snabb upptagningshastighet och kan helt och hållet ersätta vassleprotein. Sojaproteinet har länge haft dåligt rykte hos tränande personer på grund av sojabönans innehåll av fytoöstrogener, ett ämne som liknar det kvinnliga könshormonet. Sojaprotein är dock helt renat från dessa ämnen.

Växtprotein

Den senaste tiden har utbudet utökats av proteinpulver från växtriket, och hampaprotein och risprotein är två av de vanligaste. Hampaprotein är ett högvärdigt protein som även innehåller mycket näring och nyttiga omegafettsyror. Det är ett helt naturligt protein utan laktos, gluten eller tillsatsämnen. Risprotein utvinns ur ris där proteinet separerats från kolhydrat och fett. Risprotein är inte lika högvärdigt som övriga proteinsorter men kan enkelt kombineras med andra proteiner, exempelvis från baljväxter, för att höja aminosyratillgängligheten.

Växtprotein

 
Superfruit Risprotein
 
Hampaprotein
 
Core Soy Protein

Som laktosintolerant har du med andra ord mycket att välja bland, både snabba och långsamma proteiner från växt- och djurriket.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Vassleprotein

I denna artikel går vi igenom det fantastiska proteinet, vassleprotein!
 

Sojaprotein

Sojaprotein är en högvärdig och snabb proteinkälla som kan ersätta vassle.
 

Protein

Protein är ett energigivande näringsämne som bygger upp musklerna.
 

Proteintiming

Lär dig om fördelarna att inta rätt proteinsort vid rätt tillfälle!
 

Risprotein

Risprotien är ett vegetabilsikt och helt naturligt protein baserat på ris.
 

Äggprotein

Äggprotein är ett medlsnabbt protein med hög kvalitet.
 

Protein för träning

Ditt proteinintag är avgörande för din utveckling och prestation inom träning.
 

Hampa

Hampaväxten har många användningsområden och är mycket näringsrik.
 

Trefas protein

Trefasprotein har blivit populärt på grund av sin time-release effekt - läs mer!
 

Havreprotein

Havreprotein är ett växtprotein med relativt högt innehåll av protein.
Visa fler
Staff ▲