Tyrosin

Tyrosin är en aminosyra som medverkar i uppbyggnaden av protein, men har även en roll i produktionen av hormoner såsom dopamin och adrenalin. I träningssammanhang har tyrosin därför länge använts för att öka prestationen och fettförbränningen, och i den här artikeln kommer vi att förklara hur saker och ting hänger ihop.

  • Tyrosin, vad är det?
  • Tyrosin i tillskott
  • Var finns tyrosin naturligt?

Tyrosin, vad är det?

Tyrosin är en icke-essentiell aminosyra och kan därför produceras i små mängder i våra kroppar. Tyrosin är en av totalt 20 vanliga aminosyror som tillsammans bygger upp våra proteiner, och i kroppen är tyrosin även delaktig i bildningen av hormonerna adrenalin, dopamin och tyroideahormon.

Adrenalin har en viktig roll i flykt- och kampresponsen genom att bland annat öka blodflödet till våra muskler, höja frekvensen av hjärtslagen, vidga pupillerna samt öka blodsockret. Alla dessa processer är utav stor vikt för en ökad prestation, och därför kan adrenalin ses som vår bästa vän när vi tränar.

Dopamin är en betydelsefull substans i det centrala nervsystemet, som i vardagligt tal ofta kallas för ett må-bra-hormon, eftersom att det bidrar till en känsla av välmående. Dopamin frisätts bland annat när vi tränar och hjälper oss då att fokusera, men bidrar även till vår motorik och kreativitet.

En manlig sköldkörtel

Tyroideahormonerna T3 och T4 bildas i sköldkörteln från tyrosin och mineralet jod. Dess främsta uppgift i kroppen är att bidra till regleringen av ämnesomsättningen samt fettförbränningen, och höga nivåer av dessa hormoner kan därför bidra till en ökad förbränning.

Tyrosin i tillskott

Eftersom att tyrosin är en vanlig aminosyra ingår det i proteintillskott, men finns även som enskilt tillskott och kallas då L-tyrosin. L:et står för att tyrosinet är i sin fria form, vilket bidrar till att det snabbt kan tas upp och användas i kroppen.

Något som kan vara bra att tänka på om man använder proteintillskott som källa till tyrosin, är att tyrosinet då får tävla med flera andra aminosyror om upptaget. Detta gör upptaget långsammare, och därför kan L-tyrosin vara att rekommendera.

Tillskott med tyrosin är mycket populärt bland de som tränar mycket och på en högre nivå, och de flesta säger att en dos på 2-3 gram per dag är mer än tillräckligt för att ge en markant effekt på prestationen och vakenheten.

Biverkningar

Tyrosin är ofarligt även i höga doser, men en dos på över 3 gram är onödig då den inte ger några extra effekter.

Var finns tyrosin naturligt?

Eftersom att tyrosin är en aminosyra finns det främst i proteinrika livsmedel. Det finns exempelvis höga halter tyrosin i ägg, kött, mjölkprodukter, soja och jordnötter.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost