L-leucin

Leucin är en av de grenade aminosyrorna som ingår i BCAA, och är av stor relevans för muskeluppbyggnaden. Leucin fungerar nämligen som en indikation på hur mycket aminosyror som finns i kroppen, och behövs därför för att proteinsyntesen ska starta - en otroligt intressant aminosyra med andra ord!

  • Kort om aminosyror
  • Leucin, vad är det?
  • Leucin i tillskott

Lite om aminosyrorna

En stor del av den mänskliga kroppen är uppbyggd av proteiner. Proteinerna har en viktig roll i nästan alla kroppsliga processer, och aminosyrorna är deras byggstenar. Det finns 20 vanliga aminosyror, varav 9 av dem är essentiella. Att de är essentiella innebär att de är livsnödvändiga och att vi inte kan tillverka dem själva, således måste de intas via födan.

Kvinna som gör armhävningar

Leucin, vad är det?

Leucin är en essentiell aminosyra, som behövs för att proteinsyntesen (den muskeluppbyggande processen) ska starta. Höga nivåer av leucin i blodet är nämligen en indikation på att det finns gott om aminosyror tillgängliga, vilket är avgörande för att proteinsyntesen ska fungera. Därför är leucin en välanvänd aminosyra bland kroppsbyggare. Men leucin passar sig inte enbart för dem som vill bygga muskler, utan är även perfekt för användning innan det fettförbrännande morgonpasset eller vid lågenergidieter, på grund av att leucin inte kan omvandlas till kolhydrater i kroppen.

Enskilt tillskott med leucin

Ett stort antal studier har utförts kring leucin och dess medverkan i proteinsyntesen. Vad de flesta forskade verkar eniga om är att leucin är den aminosyra som har störst inverkan på muskeluppbyggnaden och proteinsyntesen.

Leucin i tillskott

Naturligt finns leucin i den mesta mat vi äter, men upptaget av leucin från maten är ganska långsamt. Delvis beror det på att leucinet får konkurrera med flera aminosyror, men även för att många andra näringsämnen så som fett gör upptaget långsammare. Som tillskott finns leucin bland annat i proteinpulver, men även i sin fria form som L-leucin. Fördelen med L-leucin är att det snabbare kan tas upp och användas av kroppen eftersom att det inte behöver brytas ner först likt ett protein.  

Enskilt tillskott med L-leucin passar både för dig som vill bygga muskler och för dig som går på diet tack vare sitt deltagande i proteinsyntesen, samt att det inte kan omvandlas till kolhydrater i kroppen. Vi rekommenderar ett intag på ca 3-5 gram per dag på fastande mage för bästa upptag. Därför kan du med fördel ta tillskottet på morgonen, mellan måltider, innan träningspasset eller strax innan nattsömnen.

BCAA är ett populärt tillskott med de tre grenade aminosyrorna leucin, valin och isoleucin. De är speciella då de kan tas upp snabbt i kroppen och gå direkt till musklerna för att hämma nedbrytningen, utan att behöva omvandlas i levern först. När vi tränar sjunker BCAA nivåerna i blodet, vilket i det långa loppet leder till att vi blir trötta. Därför skulle ett BCAA-tillskott rent teoretiskt även kunna bidra till prestationen och återhämtningen.

HMB är en nedbrytningsprodukt av leucin, som naturligt bildas i små mängder av kroppen. Flertalet studier har gjorts på hur HMB kan påverka musklernas uppbyggnad och nedbrytning, med stor variation på resultaten. Men man tänker sig att även HMB kan ha positiv inverkan på proteinsyntesen i och med att det bildas från leucin. Främst rekommenderas HMB för dig som tränar både uthållighet och styrka eller som går på en energisnål diet, och en lagom dos ligger på minst 3 gram per dag.

HMB

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost