Kasein

Kasein kommer från mjölk och fungerar som motsats till vasslet. Det har en långsam upptagningshastighet och lämpar sig bra för den som går på diet med kaloriunderskott.

  • Kaseinets egenskaper
  • Olika tillskott av kasein
  • Skillnad på vassle och kasein

Kaseinets egenskaper

Kasein kommer från mjölk där det utgör 80% av mjölkens protein medan resterande 20% kommer från vassle. Kasein har en mycket långsam upptagningshastighet, vilket bland annat beror på dess förmåga att bilda en gel i magen som fördröjer nedbrytningsprocessen. Kaseinets långsamma egenskaper gör att du får proteintillförsel till musklerna under flera timmar efter att du ätit det. Därför är det många som använder kasein under kalorireduktion, inför nattsömn eller när det dröjer länge mellan måltiderna, för att motverka en muskelnedbrytning.

Kossa tittar in i kameralinsen

Olika tillskott av kasein

Kalciumkaseinat är standardvarianten av kasein. Det används vanligen för den som vill komplettera det vanliga vassleproteinet med en långsammare variant. Kaseinet har en trögflytande konsistens som mättar mer, tacksamt för den som går på diet.

Micellärt kasein är den minst bearbetade formen av mjölkprotein med samma sammansättning som mjölk har. Eftersom kroppen måste bryta ner detta protein i fler steg än övriga proteinpulver, blir upptagningshastigheten ännu långsammare.

Trefasprotein är tre proteiner i samma pulver med olika snabb upptagningshastighet. Kasein brukar ingå som den långsamma varianten. Meningen med trefasprotein är att ge en kontinuerlig tillförsel av protein, både omgående och under en längre tid.

Tillskott med kasein

Skillnad på kasein och vassle

Kasein och vassle kommer båda från mjölk men har trots det vitt skilda egenskaper. Vassleprotein är framförallt fördelaktigt efter träning när du snabbt vill fylla på muskelproteinet. Vassle har också en bättre förmåga att bidra till proteinsyntesen, den process där muskeluppbyggnaden sker. Forskning har visat att skillnaderna främst beror på upptagningshastigheten och aminosyratillgängligheten. Vassle har ett högre innehålll av aminosyran leucin, som är den aminosyra som i högst grad bidrar till proteinsyntesen.

Om du har svårt att välja och bara vill ha ett enda proteintillskott är det förmodligen vassle du ska välja. De flesta av oss klarar oss bra på att bara äta vassle. Kasein passar dig som vill avancera och komplettera ditt vassleprotein för att motverka muskelnedbrytning.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost