Kaloritabell

Så mycket energi går åt vid aktiviteter

Du har säkert någon gång funderat över en fika, hur långt du egentligen skulle behöva promenera för att göra av med kalorierna från bakverket? Livet är fullt av njutningsämnen som vi inte ska ha dåligt samvete för, men det kan vara bra att känna till hur mycket energi som förbrukas vid aktiviteter för att kunna göra smarta val i vardagen. Många överskattar energiförbrukningen vid träning, och underskattar kaloriinnehållet i godis och bakverk.

  • Kaloritabell för aktiviteter och vardagsmotion
  • Hur lång promenad krävs för att bränna olika godsaker?
  • Hur mycket energi behöver vi?

Kaloritabell för aktiviteter och vardagsmotion

Allt vi gör i vardagen kräver energi, även om vi ligger helt stilla och tittar på TV en hel dag. Kroppen kräver en viss mängd energi bara för att fungera och utöver det krävs ytterligare en mängd energi baserat på vår aktivitetsnivå. Hur aktiv du är återspeglar hur mycket energi du gör av med, och hit räknas både träning och vardagssysslor.

Par joggar i skogen

Vill du gå ner i vikt kan det vara värdefullt att känna till hur mycket energi de olika aktiviteterna kräver, så att du lättare kan anpassa din kost utefter aktivitetsnivå. Idag är det även bevisat att en stillasittande vardag är förenat med hälsoproblem, oavsett vilken aktivitetsnivå du har den övriga tiden. Det är därför viktigt att få in så mycket vardagsmotion som möjligt, exempelvis städning, trädgårdsarbete och att promenera till jobbet.

Nedanstående tabell visar ett genomsnittsvärde för en frisk person som väger 70 kg. Kaloriförbrukningen varierar bland annat beroende på könstillhörighet, kroppsvikt och ålder, och gäller heller inte för gravida och ammande.

AktivitetKaloriförbrukning/30 minuter
Promenad, lätt107 kcal
Promenad, medeltempo165 kcal
Powerwalking255 kcal
Stavgång, medeltempo225 kcal
Jogging, lätt240 kcal
Löpning, 10 km/h345 kcal
Cykling, medeltempo195 kcal
Spinning315 kcal
Bröstsim321 kcal
Längdskidåkning350 kcal
Styrketräning, medeltungt350 kcal
Kampsport300 kcal
Ridning207 kcal
Gå i trappor540 kcal
Trädgårdsarbete126 kcal
Snöskottning240 kcal

Hur lång promenad krävs för att bränna olika godsaker?

Inte sällan hör man personer som sitter och samtalar över godisskålen eller fikafatet att han eller hon känner sig tvungen att träna efter detta, för att göra av med all energi. Men hur mycket energi innehåller egentligen några av våra vanliga godsaker, och hur länge skulle du behöva promenera för att göra av med kalorierna?

Kladdkaka med grädde

Tabellen nedan visar hur många minuters promenad i medeltempo det tar för att bränna antalet kalorier i respektive livsmedel.

LivsmedelKaloriinnehållPromenad, medeltempo
Äppelpaj, 1 bit350 kcal64 minuter
Kanelbulle, 1 st168 kcal30 minuter
Kokosboll, 1 st82 kcal15 minuter
Gräddtårta, 1 bit234 kcal42 minuter
Choklad, 100 g555 kcal100 minuter
Chips, 100 g520 kcal94 minuter
Jordnötter, 100 g630 kcal114 minuter

Hur mycket energi behöver man?

Energi och kalorier är självklart inte av ondo, utan något vi behöver få i oss varje dag för att kroppen ska kunna fungera, hjärnan ska kunna tänka och vi ska kunna röra oss. Hur mycket energi vi behöver avgörs av vår kroppsstorlek, ålder, kön och aktivitetsnivå. Nedan kan du räkna ut ditt basalbehov i absolut vila, genom att fylla i kön, ålder och vikt. För att sedan räkna ut ditt totala energibehov behöver du multiplicera talet med ett PAL-värde som grundar sig på din normala aktivitetsnivå.

Multiplicera sedan med det PAL-värde som bäst stämmer in på dig:

Aktivitetsnivå

PAL-värde

Ingen aktivitet1,2
Låg aktivitet1,375
Medelhög aktivitet1,55
Hög aktivitet1,725
Mycket hög aktivitet1,9

Kom ihåg att njuta av livets läckerheter, men gör det med måtta. För att undvika övervikt, hälsoproblem och dåligt samvete är det bästa att leva en sund tillvaro med energi från bra livsmedel. Unna dig det lilla extra i små och medvetna doser!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost