Ingefära

Zingiber officinale

Ingefäraroten har en skap smak och används både som krydda i matlagning och utnyttjas som hälsokost för sina välgörande egenskaper. Både du som vill gå ner i vikt, vill bibeålla din rörlighet eller bara vill få dig extra näring kan ha nytta av ingefäran.

  • Ingefärans näringsinnehåll
  • Ingefära som hälsokost
  • Recept på ingefärashot

Ingefärans näringsinnehåll

Ingefärans heta och stickande smak fungerar som god smaksättare i matlagning, i smoothies och i örtte. Den gula och ojämna roten innehåller även många intressanta näringsämnen, så som gingeroler, zingeroler, shoagoler, en mängd antioxidanter och flera vitaminer och mineraler. Bland annat ingår vitamin B6, C och E samt mineralerna magnesium, koppar och zink.

Te med ingefära

Ingefäraroten, Zingiber officinale som den även heter, är en gammal huskur mot illamående och åksjuka och har även använts som en del av hälsokurer för sitt näringsinnehåll.

Ingefära som hälsokost

Att ingefära är välgörande finns det många åsikter om och precis hur dess verksamma ämnen fungerar i kroppen är inte helt kartlagt. Man tror att det är det är det höga innehållet av gingeroler som ger ingefäran de flesta effekterna. Gingerolerna verkar nämligen ge en ökad värmekänsla i kroppen, vilket i sin tur medverkar till flera olika processer.

I viktminskningssyfte kan det vara tacksamt, eftersom en ökad värmeproduktion även betyder en ökad energiförbrukning. Även i olika reningskurer brukar ingefära ingå, som en del i att hitta näringsbalans och bli av med gamla substanser som kroppen har sparat på.

Blodcirkulationen påverkas av en ökad värmeproduktion, då blodflödet ökar. En väl fungerande blodcirkulation påverkar vår normala hjärt- och kärlfunktion.

En shot med ingefärarot

Magens balans, matsmältningen och illamående verkar också kunna påverkas av ingefärans gingeroler. Troligtvis har det en lugnande effekt, och många som testat att äta ingefära innan de åkt bil har upplevt en minskad tendens till åksjuka. Om det är ingefärans egenskaper eller att man påverkas av den starka smaken ska vi dock låta vara osagt.

Mot ledproblem är ingefära också vanligt som tillskott, och det verkar som att gingerolerna kan ha inflammationsdämpande effekter som påverkar lederna. Mer studier behövs dock för att kunna avgöra hur denna process fungerar och hur mycket som krävs för att få effekt.

Vill du ta tillvara på ingefärans alla nyttiga näringsämnen, är ett kvalitativt tillskott ett enkelt sätt att få i sig allt. En färsk ingefärarot är också relativt enkelt och billigt att använda, genom att riva ner i smoothies, teer eller maträtter.

Ingefäraprodukter

Recept på ingefärashot

1 st rött äpple
Energi70 kcal
Protein0.5 g
Kolhydrat15 g
Fett0 g
Saft från 1/2 citron
1 cm riven ingefära

Använd en råsaftcentrifug och pressa ned äpplet. Blanda i saften från en halv citron och riv ned ingefäran. Shota - och njut!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost