Hur påverkar träning kroppen?

Träning är bra för hälsan på många sätt, och som vi alla vet kan regelbunden träning bland annat vara bra för vårt hjärta och vår vikt. Men träning kan vara bra på fler sätt, och både kondition- och styrketräning kan vara gynnsamt för exempelvis skeletthälsan och sömnen.

  • Konditionsträningens hälsoeffekter
  • Styrketräningens hälsoeffekter
  • Sammanfattning

Konditionsträningens hälsoeffekter

Konditionsträningens mest kända effekt är dess bidrag till hjärt- och kärlhälsan. När vi får upp pulsen får hjärtat kämpa på för att förse kroppen med syresatt blod i snabbare tempo i och med att syreförbrukningen ökar. Detta kan ses som en styrkeövning för hjärtat eftersom att det är en muskel som kan tränas starkare. Ett starkt hjärta kan lättare och med mindre ansträngning pumpa ut blod till kroppen, vilket bidrar till ett reducerat motstånd i artärerna. Detta bidrar i sin tur till ett minskat blodtryck, som är positivt för kärlhälsan. Att rekommendera är att man tränar i minst 30 minuter åt gången, för att bidra till denna hjärtstärkande effekt. Förutom dess bidrag till hjärtats styrka kan konditionsträning även hjälpa till att förbättra syreupptaget i cellerna, vilket kan hjälpa kroppen att lättare ta hand om blodfetter. 

Kvinna tränar TRX utomhus

Utöver det bidrar konditionsträning till en ökad insulinkänslighet, som gör att vi inte behöver lika mycket insulin för att få effekt. Med andra ord kan konditionsträning vara till hjälp för att minska risken för diabetes typ 2, som orsakas av att kroppen inte svarar på insulinets signaler som det ska.

Lågintensiv konditionsträning kan dessutom hjälpa dig som försöker gå ner i vikt, vilket beror på att det bidrar till att fett omvandlas till kroppsbränsle i större utsträckning än vid högintensiv träning. Tränar man allt för intensivt använder sig nämligen kroppen främst av snabb energi i form av snabba kolhydrater, vilket bidrar till att mindre fett förbränns. Långpromenader och cykling kan därför vara positivt för den som önskar gå ner i vikt.

Hjärnan kan också påverkas positivt av fysisk aktivitet, och bland annat bidrar träning till att signalsubstanser såsom dopamin och serotonin frisätts. Dopamin är ett riktigt må-bra-hormon som exempelvis har en inverkan på motoriken, känsloupplevelserna och humöret. Medan serotonin är en neurotransmittor som bland annat påverkar sömnen, aptiten och stämningsläget. Därför är det många som tränar för att stressa ner, känna sig gladare och för att kunna sova bättre.

Studier tyder även på att konditionsträning kan bidra till en minskad risk för osteoporos (benskörhet) på grund av att det kan bidra till ökad bendensitet. Om det är denna effekt du är ute efter, bör du dock överväga att styrketräna eftersom att den träningsformen tycks ha störst inverkan på bendensiteten och benens styrka.

Styrketräningens hälsoeffekter

Att styrketräna leder inte bara till att man får mer muskler och blir starkare, utan tros även bland annat kunna öka bendensiteten. Det skulle kunna bero på att extra vikt troligen kan få bencellerna att migrera till det område som utsätts för extra stress, där de kan bidra till benbildningen. En av bencellernas uppgift är att bidra till bildningen av kollagen, som är ett fiberprotein av stor vikt för stabilitet och styrka i våra vävnader. Kollagen är även av vikt för våra leder, i och med att det är en beståndsdel i brosket.

Tjej joggar i skogen

Muskler kan vara positivt på många sätt, och det hjälper till exempel till att minska risken för skador eftersom att de bidrar med stöd till kroppen. Styrketräning kan även hjälpa till att stärka musklerna i svaga leder, som annars kan göra ont. Utöver det är muskler bra för hållningen, som är av vikt för att hålla undan många rygg- och muskelbesvär. 

Förutom det kan muskler bidra till vikten. Det beror på att musklerna förbrukar en hel del energi, och en större muskelmassa kan alltså vara av betydelse för dig som vill gå ner i vikt eller som vill bibehålla din nuvarande vikt.

Dessutom kan styrketräning bidra till många av de hälsofördelar som konditionsträningen har, och kan exempelvis också vara av betydelse för sömnen, känslan av glädje och motoriken. Det finns även forskning som tyder på att fysisk aktivitet kan bidra till immunsystemets funktion. Hur vet man inte riktigt ännu, men en teori är att det gynnar immuncellernas aktivitet som i sin tur kan hjälpa till att bekämpa bakterier.

Sammanfattning

Konditionsträning

  • Kan hjälpa till att stärka hjärtat
  • Bra vid viktminskning
  • Kan hjälpa dig att sova bättre

Styrketräning

  • Kan bidra positivt till benhälsan
  • Muskler hjälper till att reducera risken för skador
  • Muskler höjer kroppens energiförbrukning
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost