Hud- och hårvård efter träningspasset

Att träning är bra för hälsan och för att bibehålla formen är ingen hemlighet, men vad du kanske inte visste är att det även kan vara bra för huden. Trots detta är det många som klagar på att deras hud- och hårkvalitet försämras i samband med svettiga träningspass. Här kan du läsa vad det kan bero på samtidigt som vi ger dig tips om hur du kan förhindra att problemen uppstår.

  • Huden och träning
  • Hårvård efter träning

Huden och träning

Att träning är bra för hälsan och för att bibehålla formen är ingen hemlighet, men vad du kanske inte visste är att det även kan vara bra för huden. Träning höjer blodcirkulationen vilket gör så att alla organ, inklusive huden får tillgång till mer blod med syre och näringsämnen. Dessutom har man i flertalet studier sett att träning kan bidra till sänka kortisolnivåer i kroppen. Kortisol är ett stresshormon som alltså bildas vid olika sorters stress och tros kunna påverka hudens talgproduktion. En förhöjd produktion av talg kan leda till diverse otrevligheter såsom glansig hy och akne, och om man har för höga nivåer kortisol i kroppen skulle en stabilisering av dessa nivåer teoretiskt kunna bidra till en balanserad talgsyntes.

Burk med hudkräm och vackra liljor i bakgrunden.

Dock kan träning även orsaka hudproblem om man inte tar hand om sin hud efter varje träningspass, och finnar och plitor dagen efter ett hårt och svettigt pass är det nog många som stött på. Vad det beror på är svårt att säga men många hudspecialister tror att det kan bero på en kombination av att svetten hinner torka in i hudens porer, och att smuts lättare kan fastna i porerna som vidgas på grund av hög kroppsvärme. Därför rekommenderar vi att du inte dröjer allt för länge med att duscha efter träningspasset och att du använder en peeling produkt eller skrubbvante för att få bort smuts och svett ordentligt från kroppen. Under tiden som du tränar är det även bra om du inte tar dig själv i ansiktet med händerna som kan vara rätt smutsiga, utan att du istället har med dig en svetthandduk eller ansiktsservetter för att torka bort eventuellt svett.

Tänk också på att det är bra att återfukta huden med en svalkande lotion efter duschen, och var noggrann med att använda en separat återfuktande kräm till ansiktet så att du inte täpper igen ansiktets känsliga hud med onödigt fett från en kroppslotion.

Hårvård efter träning

Tränar du mer än 2 gånger i veckan ska du tänka på att inte tvätta håret varje gång. Att tvätta håret allt för ofta med schampo sliter nämligen på håret och det ser lätt frissigt, torrt och livlöst ut. Det finns dock andra sätt att få håret att se rent och fräscht ut efter ett svettigt träningspass, och du kan antingen tvätta håret med en lättare balsam (om du i vanliga fall har ett lite tjockare och vågigt eller lockigt hår) eller så kan du helt enkelt bara skölja håret med vatten samtidigt som du masserar hårbottnen för att avlägsna svett. Det bästa brukar vara att införskaffa ett bra torrschampo som både vårdar och tar bort överflödigt fett från håret. När det kommer till torrschampon kan det dock vara bra att inte bara ta det billigaste, utan att välja ett som fått bra recensioner. Ett billigt torrschampo kan nämligen ge ett fläckigt resultat och/eller ett slutresultat utan volym och med ett torrt utseende.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost