Hälsa och välmående

En sund själ i en sund kropp lyder en klassisk sentens som är lika sann idag. Men att följa alla kost- och träningsråd som dagligen överöser oss slutar ganska snart i hopplös misströstan eller i en överdriven livsstil som är allt annat än hälsosam. I denna artikel ger vi några tips på enkla medel för att uppnå en allmän hälsostatus.

  • Fysisk aktivitet
  • Vad ska jag äta?
  • Undvik stress och sjukdom

Fysisk aktivitet

Våra kroppar är skapta för att klara rörelse och ojämn asträngningsnivå. I dag behöver de flesta av oss inte göra många knop för att klara vardagen, men annat var det förr. Då var vi tvugna att springa för att leta mat, undkomma faror och upptäcka nya platser. Daglig fysisk akiviet är en grundstomme för ett hälsosamt liv, men det måste inte nödvändigtvis innebära hårda träningspass, utan vardagsmotion och promenader är minst lika viktiga.

Tränande par joggar utomhus

Träning för med sig en rad hälsofrämjande effekter. Vi får en belastning på skelettet som medför att det blir mer motståndskraftigt och hållbart. Blodcirkulationen ökar, utsöndringen av flera så kallade må bra-hormoner ökar och vi kan sova bättre på nätterna. Av träning får vi givetvis även starkare muskler som håller kroppen upprätt och hjälper oss att bättre klara av olika påfrestningar.

Sund kosthållning

Att ha en genomgående sund kost är förstås ingen hemlighet för att må bra. Vi ska ta upp tre av de viktigaste komponenterna i en sund kost.

Fet fisk rekommenderas till tre portioner per vecka. Fet fisk innehåller omega-3 med de livsviktiga fetsyrorna EPA och DHA. Kroppen kan inte tillverka detta själv i tillräckligt stor mängd utan det måste komma från kosten. De nyttiga fettsyrorna bidrar till att hjärtat fungerar som det ska, hjärnans normala funktion samt till att kolesterolet ligger på en hälsosam nivå. Fet fisk innehåller även en mängd vitamin D som är extra viktigt att få i sig under det mörka vinterhalvåret, då solen som annars är den främsta källan inte är tillräckligt stark. De flesta av oss får inte i oss tillräckligt mycket omega-3 från fisk. Det beror dels på att vi äter för lite fisk, och dels på att dagens odlade fisk inte innehåller lika mycket omega-3 som den viltfångade. För att säkerställa ett fullgott intag kan du därför ta hjälp av fiskoljetillskott i kapselform, där du får del av fettsyrornas häslosamma effekter.

Omega-3

Kostfiber är den del av växten som vi inte kan bryta ner och ta upp som energi. Då vi inte bryter ner dem, ligger de istället kvar i hela mag-tarmkanalen och förhalar upptaget av resterande näringsämnen. Som en bieffekt får vi en högre mättnadskänsla som varar längre och jämnare blodsockernivå.

Fibertillskott

Dessutom bidrar fiber till en sänkning av det skadliga kolesterolet då det drar med sig en del av det ut ur kroppen. Fiber finns framför allt i frukt, grönsaker och fullkornsprodukter. Har du svårt att få i dig tillräckligt mycket finns även fibertillskott i kapselform.

Fräsch tallrik med lax och grönsaker

Vitaminer och mineraler finns i störst mängd i grönsaker med stark färg. Grönsaker är tyvärr något som många av oss slarvar med och hoppar över om det inte finns till hands. De flesta av oss skulle knappast äta köttfärsås utan spagetti, och likadant bör du tänka med grönsaker: utan dem är måltiden inte komplett. Flera vitaminer och mineraler fungerar även som antioxidanter, som motverkar fria radikaler från att bryta ner våra celler i förtid. Ät frukt och grönt i alla färger för att få i dig alla vitaminer och mineraler du behöver, och ta ett multivitamin för att säkerställa ditt dagliga intag om du behöver. Vitamin D är det vitamin som de flesta av oss får i oss för lite av under vinterhalvåret. Det är solen som står för den mesta tillförseln av vitamin D, men på vintern är den inte tillräckligt stark för att tillföra den mängd vi behöver. Vitamin D medverkar även till kalciumregleringen, och ett för lågt intag av D-vitamin kan därför påverka benstommen.

Vitaminer och mineraler

Stressa ner och undvik sjukdomar

Probiotika är livsmedel som innehåller aktiv bakteriekultur, goda bakterier som gynnar vår naturliga tarmflora. Bakterierna i tarmarna hjälper oss att motverka skadliga bakterier som gör oss sjuka, och är således en del av vårt immunsystem. Livsmedel med probiotika hittar vi främst i syrade produkter som filmjölk och fermenterade grönsaker.

Probiotika

Återhämtning efter träning är viktigt inte bara för våra träningsresultat utan även för att vi ska hålla oss friska. Träning har generellt en positiv effekt på vårt immunsystem, med just efter passet har vi faktiskt en förhöjd känslighet och är mer mottagliga för infektioner. Att äta något direkt efter passet förbättrar återhämtningen och motverkar infektionsrisken. Välj livsmedel med lättupptagliga kolhydrater och protein, eller ta en återhämtningsdryck som ett enkelt alternativ.

Återhämtning

Det är inte bara viktigt att välja bra livsmedel, det är även viktigt att undvika det som skadar oss, så som alkohol, tobak och stress. Stressa ner och sov gott varje natt för att återhämta dig ordentligt. Sömn är vårt mest primära behov och utan den kommer vi aldrig kunna klättra i behovstrappan med hälsan i behåll.

Det finns mycket du kan göra för att just du ska må bra, men fyller du upp dessa punkter har du kommit en bra bit på väg.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost