Guide: snabb viktuppgång

Det finns oändligt många guider och tips om hur du ska gå tillväga för att gå ner i vikt, men mindre hjälp finns för den som har det motsatta problemet och som önskar lägga på sig ett par kilon. I den här guiden kan du läsa om olika sätt att snabbt gå upp i vikt. Här riktar vi främst in oss på kost och träning för att lyckas bygga upp en del muskler för en snyggt vältränad kropp.

  • Kost för en stark kropp
  • Hjälpande kosttillskott
  • Träning för muskelmassa

Kost för en stark kropp

En energirik kost är antagligen det allra viktigaste att ha när man vill gå upp i vikt snabbt. Det är lätt att tro att man äter i mängder och att man borde få i sig hur många kalorier som helst varje dag, men för någon som inte är van vid att äta stora mängder kan en mindre portion upplevas som väldigt stor. Ett tips för den som har detta problem är att dela upp måltiderna så att du äter ca 5 gånger per dag istället för 3. För att gå upp i vikt och för att kroppen ska ha tillräckligt med energi för både träning och de återhämtande processerna som sker efter hårdare träning kan det nämligen vara bra att ligga på ett energiöverskott. Detta innebär att man får i sig mer energi än vad man gör av med. För att få koll på ungefär hur mycket du ska äta för att få ett energiöverskott kan du läsa artikeln Kaloritabell - Så mycket energi går åt vid aktiviteter. Du bör dock se till att du enbart ligger på ett energiöverskott under en begränsad period då det annars kan leda till övervikt.

Ung man som stretchar efter ett hårt träningspass.

Tänk gärna extra mycket på proteinmängden i din kost. Protein består nämligen av aminosyror, vilka är av stor vikt för muskeluppbyggningen då de bidrar till proteinsyntesen sin i sin tur bidrar till en ökad muskelmassa. Att få i sig tillräckligt med protein när man tränar hårt är alltså bra för att bistå kroppen med tillräckligt med byggstenar. Runt 1,5 g protein per kg kroppsvikt kan anses vara lagom för en hårt tränande individ.

Bli dock inte allt för hektisk med att äta en massa protein och att få i dig en massa energi. Det är såklart ändå viktigt att man får i sig tillräckligt av alla vitaminer och mineraler. Frukt och grönt är bra källor till vitaminer och mineraler.

Hjälpande kosttillskott

För att göra det hela lite enklare kan man ta hjälp utav diverse kosttillskott. Exempelvis kan ett proteinpulver göra susen för den som tycker det är jobbigt att få i sig större mängder protein från maten. Det kan dessutom kännas mer ekonomiskt med ett proteintillskott. Bland dessa är vassleproteinet ett av de mest populära i gymvärlden. Detta beror på att det är mycket snabbupptagligt i kroppen. För den som söker en vegetabilisk variant kan sojaprotein vara ett bra alternativ.

För den som vill gå upp i vikt kan en gainer vara till stor hjälp. Gainers är nämligen ett pulver som innehåller både protein och kolhydrater, så att man enkelt kan få i sig något energirikt efter träningspasset samtidigt som man får i sig gott om protein.

Utöver detta kan man även använda sig av en PWO innan träningspasset. PWO står för pre-workout och är en sorts produkt som innehåller olika ämnen som är menade att bidra till fokus och vakenhet under träningspasset, koffein och beta-alanin är två vanliga ingredienser i dessa produkter.

BCAA är ytterligare ett tillskott som är mycket populärt vid träning. Detta intas bäst innan eller under själva passet för att ge kroppen tillgång till de fria och grenade aminosyror leucin, valin och isoleucin som alla har setts ha en stor betydelse för proteinsyntesen och muskeluppbyggnaden.

Träning för muskelmassa

För den som vill gå upp i vikt snabbt är det styrketräning som gäller. Detta för att bygga upp muskelmassa som bidrar till ett tränat utseende samtidigt som muskler väger en hel del. Under perioder då man är ute efter att öka i vikt på kort tid kan man ta det lite lugnt med konditionsträning då det är en mycket energikrävande träningstyp. Vill du hålla konditionen uppe under den snabba viktuppgången kan du istället gå på promenader.

Låt gärna basövningarna göra grunden av dina träningspass och se till att få med en basövning per pass. Med basövningar menas de övningar där man tränar flera muskelgrupper samtidigt (knäböj, bänkpress, marklyft, chins). Addera sedan diverse andra övningar till varje basövning för att skapa ett fullvärdigt träningspass. Exempelvis kan du matcha chins med olika typer av roddövningar med mera för ett fulländat ryggpass.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost