Goji superbäret

Gojibär är uppskattade för sin fylliga smak och rika innehåll av näringsämnen. Bland annat innehåller de mer C-vitamin än apelsin och mer än 20 spårämnen.

  • Ursprung
  • Varför är gojibär nyttigt?
  • Tillagningstips

Gojibär

Gojibärets ursprung

Gojibär är röda små russinliknande bär med mild söt smak. Gojibären växer på buske och plockas vanligtvis i Kina, där det länge använts som en del av deras hälsorutin. Man ansåg att goji kunde bota diverse smärre sjukdomar och bidrog till ett friskare liv. Vi har även en trädgårdsvariant i Sverige, kallad Bocktörne, men växtligheten här fungerar inte lika bra som i Asien.

Varför är goji nyttigt?

Trots sin ringa storlek är gojibäret fulladdad av näring, med antioxidanter, C-vitamin, mineraler och flera spårelement. C-vitamin innehållet är högre än i apelsin, och fungerar som antioxidant i kroppen och medverkar till ett normalt immunsystem. Mineralerna järn och zink förekommer i höga mängder. Järn bidrar bland annat till en normal blodproduktion medan zink medverkar vid hormonregleringen, samt till en normal kvalitet på hår och hud.

Gojibär innehåller även mycket karoten, vilket den röda färgen avslöjar. Karotener fungerar som förstadium till vitamin A och bidrar till att bibehålla en normal synförmåga. Karoten medverkar också till hudens pigmentering, och en kost med höga halter karotener kan medföra en lätt solbrun nyans i huden. Gojibär har med andra ord många goda egenskaper, och smakar dessutom mycket gott!

Gojibär

Tillagningstips

Gojibär är gott att äta bara som de är, eller som ingrediens i sallader, mysli eller juice. Testa gärna en härligt smakrik frukostmysli med goji och chia, och få energi som varar ända fram till lunch!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost