Fiskolja

Du har förmodligen fått höra att fisk sägs kunna göra dig intelligent, frisk och vital. Påståendet grundar sig i att fisk och fiskolja innehåller den hälsosamma fettsyran omega-3 med flera goda effekter.

  • Varför är fiskolja nyttigt?
  • Det unika med fiskolja
  • Bra att veta om fiskoljekapslar

Varför är fiskolja nyttigt?

Fisk och fiskolja har länge varit på tapeten som hälsosamt för oss, och det ligger mycket bakom påståendet. Det är fettsyran omega-3 som ligger till grund för fiskoljans positiva effekter. Det är en essentiell så kallad alfalinolensyra, som är livsviktig och bidrar till flera goda effekter för oss.

Uppskuren laxkotlett på skärbräda

Hjärnan använder omega-3 för att utvecklas normalt och det är därför viktigt under graviditet och ett barns första tid. Även i vuxen ålder kan det ge effekter på kognitiva funktioner, bland annat har människor med koncentrationssvårigheter kunnat uppleva förbättrade resultat av fiskoljetillskott.

Hjärtat påverkas positivt av fiskolja, som har visat sig kunna sänka blodfetter och reducera det farliga kolesterolet. Det bidrar även till att hålla blodtrycket på en hälsosam nivå.

Ledrörligheten tros kunna bibehållas med hjälp av fiskolja. Fettsyrorna har studerats för att verka inflammationsdämpande och för att eventuellt lindra ledbesvär. Teorin bakom är att EPA och DHA bidrar till att frigöra prostaglandiner som stimulerar blodcirkulationen. För att uppnå den effekten krävs dock en större mängd fettsyra som är svårt att äta sig till och enbart läkemedelsklassade fiskoljekapslar innehåller en tillräcklig dos.

Fiskoljemängden som behövs för att vi ska märka av effekterna är runt 3 gram per dag, vilket motsvarar en portion lax. Många av oss äter inte tillräckligt mycket fisk för att få i oss denna mängd. Fet fisk är bland annat böckling, lax, sill och strömming. Även annan fisk och skaldjur innehåller omega-3, men inte i lika stor grad. När det gäller fiskkonsumtionen finns det mycket att tänka på. Då våra vatten tyvärr har mycket miljögifter i sig, rekommenderas du att äta viltfångad fisk från förorenade vatten med försiktighet. Välj gärna odlad fisk istället, men tänk miljösmart och handla från ett hållbart fiske.

Det unika med fiskolja

Omega-fettsyror finns inte bara i fisk utan även i vegetabiliska oljor, nötter och alger. Skillnaden mellan vegetabiliska källor och fisk är de två fettsyrorna EPA och DHA, som har störst effekt på hälsan. Kroppen kan bilda dessa fettsyror själv genom att äta omega-3, men i praktiken är denna process undermålig. Från fisk får vi dessa fettsyror diekt, eftersom fisken själv har bildat dem genom att äta plankton.

Vegetabiliska källor innehåller dessutom ofta en högre mängd omega-6. Det är också en nyttig fettsyra, men som dessvärre konkurrerar om samma enzymer som omega-3, och omega-6 tenderar att vinna. Balansen mellan fettsyrorna är därför viktig och i fiskolja får vi en god balans.

Bra att veta om fiskoljekapslar

Med fiskoljekapslar kan du ta del av fettsyrans hälsosamma effekter utan att äta en stor mängd fisk. Det är förstås att föredra att äta fisk, eftersom du även får annan näring från den, men kapslar kan hjälpa till att fylla resterande behov. Det rekommenderade intaget av fisk är tre portioner i veckan och de flesta kommer inte upp i den mängden.

Fiskoljekapslar med omega-3

När du letar efter ett fiskoljetillskott finns det några riktlinjer som kan vara bra att ta hänsyn till:

  • Fiskolja att föredra framför fiskleverolja. Levern fungerar som kroppens reningsorgan, och kan innehålla föroreningar.
  • Leta efter fiskolja från fisk som levt i kalla vatten.
  • Kapslarna härsknar lätt och bör därför innehålla en antioxidant. Vanligt är att man tillsätter antioxidanten vitamin E.
  • Förvara kapslarna svalt, gärna i kylskåp, och väl förslutet för att bespara hållbarheten.
  • Tips! Väl kylda kapslar motverkar eftersmak av lax.

Ät mycket fisk och komplettera med fiskoljekapslar för en hälsosam vardag!

Referenser:

Effect of randomized supplementation with high dose olive, flax or fish oil on serum phospholipid fatty acid levels in adults with attention deficit hyperactivity disorder. GS Young, JA Conguer, R Thomas. Reprod Nutr Dev. 2005.

Omega-3 fatty acids: a comprehensive review of their role in health and disease. BM Yashodhara, S Umakanth, JM Pappachan, SK Bhat, R Kamath, BH Choo. Postgrad MEd, 2009.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost