Fiber

Något man inte ofta tänker på när man talar om fibrer är att de faktiskt är kolhydrater. Vad som är speciellt med just dessa kolhydrater är att de inte kan brytas ner under matsmältningsprocessen, utan når tjocktarmen relativt opåverkade. Man brukar tala mycket positivt om fibrer från kosten i och med att de bland annat bidrar till tarmfunktionen. 

  • Fibrer, vad är det?
  • Hur mycket fibrer ska jag äta?
  • Fibrer i tillskott

Fibrer, vad är det?

Som tidigare sagt är fibrer kolhydrater från växter. Dessa kolhydrater är dock så pass komplexa i sin struktur att våra kroppar har svårt att bryta ner dem i magsäcken och tunntarmen där kolhydrater vanligtvis tas om hand. Istället går fibrerna ända ut till tjocktarmen där de bidrar till tarmrörelsen och kan fungera som näring till tarmfloran.

Det finns olika sorters kostfiber, där ett exempel är pektin som framför allt finns i grönsaker och frukt. Det finns även vissa typer av kostfibrer som kan bilda en gel som kan hjälpa till att påverka blodkolesterolen.

Cellulosa är en annan fibertyp som man bland annat kan hitta i vete och råg. Cellulosa kan sen till viss del brytas ner av bakterierna som ingår i tarmfloran, och kan på så vis bidrar med näring till dessa bakterier. En nyhet i fibervärlden är de som kallas för vita fibrer. Dessa framställs från bland annat majsstärkelse. De vita fibrer ingår ofta i pasta och bröd, men bidrar tyvärr inte med alla positiva hälsoeffekter som kostfibrerna gör.

Frukter, bröd, grönsaker och sädesslag

Hur mycket fibrer ska jag äta?

Vuxna kvinnor bör försöka få i sig ca 25 g fiber per dag medan män bör äta ca 35 g fiber per dag. För att göra det mer tydligt kan vi tillägga att 25 g fibrer motsvarar cirka 1,4 kg fullkorns-havregrynsgröt eller 400 gram rågbröd. Det är rätt mycket och därför kan det vara bra att se till att sprida ut fiberintaget över dagen.

Ett tips för den som vet med sig att de inte äter tillräckligt mycket fibrer är att trappa upp succesivt. Annars får en ovan mage lätt problem med bland annat gasbildning. Dessa besvär kan man även få om man äter fibrer i överdrivna mängder.

Livsmedel och tillskott med fiber

Fibrer i tillskott

Det finns flera olika sorters fibertillskott som är tänkta för olika ändamål, men de flesta tillskottsprodukter innehållande fiber är avsedda för de som vill gå ner i vikt. Glukomannan är ett av de fiber som förekommer i många dietprodukter, detta beror på att det sväller mycket i kontakt med vatten och bidrar på så vis med en ordentlig mättnadskänsla. Glukomannan bidrar även till en fördröjd magsäckstömning, vilket i sin tur bidrar till att mindre energi blir tillgänglig för upptag i tarmen. Ett mindre upptag av energi kan i sin tur leda till viktminskning. Men det finns såklart även fibertillskott som är menade att öka fiberintaget, detta på grund av fibrernas alla positiva hälsoeffekter.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost