En hälsosammare grillning

Himmeln är blå, solen lyser och fåglarna kvittrar. Det är dags att ta fram grillen! De allra flesta av oss älskar grillsäsongen, maten och sällskapet som ofta hör till, men ibland kan det vara svårt att njuta till 100 % när man vet vilka kaloribomber som döljer sig på grillbordet. Här visar vi dig hur du enkelt kan undvika dessa livsmedel, och vad du kan äta istället för en njutbar grillad lunch eller middag.

  • God & kalorisnål grillmat
  • Tabell för ett underlättat val
  • Grillningens nackdelar

God & kalorisnål grillmat

Våren och sommaren är lite utav grillens och kanske även vinets och ölens högtid, men tyvärr är maten som läggs på grillen inte ofta så nyttig och alkohol borde i det stora hela undvikas. Med mindre förändringar vid tillagningen och genom att byta ut de lite fetare och/eller kolhydratsrika livsmedlen till ett mer kalorisnålt alternativ kan du dock göra en stor skillnad.

Grillad mat på ett träunderlag.

Några livsmedel som helt bör undvikas är; den vanliga grillkorven med hög fetthalt, hamburgare gjorda på köttfärs med högt fettinnehåll (grisfärs är värre än nötfärs då det innehåller hela 20-25 % fett jämfört med nötfärs som brukar innehålla ca 10-15 % fett), kött som köps färdigmarinerat, feta gräddsåser.

Livsmedel som man kan äta men som man kanske ska ta lite mindre av är exempelvis riset, brödet och färskpotatisen även om det kan vara svårt att hålla sig borta. En bra riktlinje är att inte äta mer av kolhydratskällorna än den ungefärliga volymen av din knytnäve.

Ös på med grönsaker och försök laborera dig till ljuvliga grillspett med fisk och grönsaker! För vem har sagt att allt som ligger på grillen behöver vara rött kött och chark? Fet fisk gör sig riktigt bra på ditt grillspett och mindre fet fisk kan göras till goda fiskknyten genom att man grillar fisken i ett folieknyte med gul lök, morötter och kryddor.

För dig som tycker det är svårt att komma på nyttigare grillrätter själv har vi dessutom tagit fram ett par himmelskt goda grill- och salladsrecept med ett nyttigare innehåll:

Tabell för ett underlättat val

OKBraBäst
Fettsnål korvFettsnålt köttFisk
Potatis/vitt risMatveteGrönsaker
Naturell crème fraiche, 15% fettMatlagningsyoghurt, 8% fettKalorifri sås

Grillningens nackdelar

Tyvärr finns det några nackdelar med grillmat som med mycket annat, och den höga temperaturen som man ofta grillar köttet vid kan bidra till bildandet av ämnen såsom akrylamid (en heterocyklisk amin (HCA)) och polycykliska aromatiska kolväten (PAC), som har setts kunna bidra till en ökad risk för cancer.

Dessa ämnen bildas som sagt när bland annat kött tillagas under allt för höga temperaturer. Därför kan det exempelvis vara bra att låta grillkolen få rätt temperatur först och att man har lite tålamod och väntar på att kolen glöder och har fått en askgrå färg på ytan. Utöver detta kan man skära bort de delar på köttet som har bränts, där det mesta av de skadliga ämnena sitter för att minska på ditt intag av HCA och PAC.

Njut av sommaren och grillningen och allt annat som hör till, men försök att tänka till en extra gång på vilka livsmedel du väljer att grilla och vilka tillbehör du har till. Och glöm inte tålamodet som även vid grillning kan vara din bästa vän!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost