DAA, D-asparaginsyra

DAA är ett tillskott som främst blivit känt för att vara till hjälpa vid muskeluppbyggnad, men används även flitigt på grund av dess gynnande effekter på förbränningen och prestationen. I den här artikeln kommer vi berätta mer om hur DAA fungerar, och vad det används till.

  • DAA, vad är det?
  • Mer om hormonerna GH och IGF-1
  • Tillskott

Vad är DAA?

DAA står för D-aspartic acid (D-asparaginsyra), och är en aminosyra som främst har blivit populärt på grund av att den tycks ha en betydande inverkan i syntesen av hormonerna GH och IGF-1. Dessa hormon kan nämligen vara av betydelse för bland annat återhämtningen, muskelreparationen och benhälsan. Dessutom tros GH kunna vara av vikt för fettförbränningen.

Kvinna som gör knäböj i ett gym

Mer om hormonerna GH och IGF-1

GH är ett uppbyggande hormon vars främsta uppgift är att bidra till celldelning och -nybildning. Dessutom kan GH hjälpa till att öka proteinsyntesen, och därmed även bidra till ökad återhämtning och reparation av musklerna efter träning. Förutom det verkar det även som att GH kan vara av intresse för dig som letar efter ett stöd vid viktminskning. Detta genom att se till att bryta ned fett och omvandla fettet till energi när kroppen behöver det. Det kan exempelvis vara vid fasta, lågkaloridiet eller träning. Utöver det kan GH även påverka förbränningen genom att stimulera produktionen av sköldkörtelhormonerna, vilka hjälper till att reglera metabolismen.

IGF-1 är även det ett hormon som stödjer celltillväxt och -delning, fast i skelettet. Utöver det bidrar IGF-1 till kollagen- och proteinsyntes, vilket även det främjar skelettet. Dessa IGF-1-effekter har dock främst setts hos växande barn och tonåringar, men man tror även att IGF-1 kan vara av betydelse för benhälsan hos vuxna på ett liknande sätt. På så vis skulle IGF-1 kunna vara intressant för att bibehålla ett normalt och starkt skelett.

DAA-tillskott

Tillskott

DAA finns främst som enskilt tillskott, men kan även förekomma i andra produkter som syftar till att bidra till återhämtning eller muskelreparation. Notera också att asparaginsyra även är vanligt förekommande i sin L-form, men att den typen av asparagin inte fungerar på samma sätt i kroppen och att de därför har olika effekter.

För att säkerställa DAA:s alla effekter skulle det behövas mer vetenskapligt stöd, men något man vet helt säkert är att de flesta som har testat att använda DAA älskar det!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost