CrosssFit

Träningsupplägg och inspiration

I artikeln CrossFit: grunderna och CrossFit: kost & kosttillskott kan du läsa om träningsformen CrossFit och ta del av tips från Peter Bláha, känd som Pansar i TV4:s Gladiatorerna. Är du nyfiken att testa på ett pass, eller vill ha en ordentlig genomkörare, delar han här med sig av en riktig utmaning.

  • Innan du börjar: liten ordlista
  • WOD

Peter Bláha tränar

Bild: ProFitness

Liten ordlista

CrossFit är en fysiskt utmanadne sport som hämtat inspiration från flera olika träningsformer och utförs i cirkelträning på tid. Som nybörjare är det många begrepp och företeelser som kan vara svårt att förstå sig på. Nedan följer därför en liten ordlista innen du börjar.

WODWorkout of the day, dagens träningscirkel
RPERate of percieved exertion, berskriver ansträningsnivå tillsammans med en siffra
RFTRounds for time, antal varv på viss tid
BWBody weight, egen kroppsvikt som belastning
AMRAPAs many reps as possible, så många repetitioner du klarar / hinner
SquatsKnäböj
Push upsArmhävningar
BurpeesHöga hopp varvade med armhävning
Push-jerkPress med stöt upp
TGUTurkish get-up, från liggande till stående medan du håller en vikt stilla i sträckt arm
C2BChest to bar, dra dig upp i en stång tills bröstet nuddar stången
STOHShoulder over head, lyft en vikt från axlar till raksträckta armar

WOD

Peter Bláha har valt ut en utmanande och tidseffektiv WOD som ger dig en ordentlig genomkörare. Den kan du träna var som helst och med bara din egen kroppsvikt som redskap.

Peters WOD

  • 100 squats
  • 100 situps
  • 100 pushups
  • 100 burpees

Träna passet i ovanstående ordning och så fort som möjligt. Starta en klocka innan du börjar. Nästa gång du tränar, ska du försöka göra en bättre tid. Tänk på att anpassa nivån så att du hela tiden klarar av att hålla en bra teknik i övningarna.

Extremt jobbig och effektiv träning!

Rekommenderade kosttillskott

 
Core Gainer
 
Core Carbs
 
Omega-3 Fiskolja
 
Core Casein
 
Core Vitamins
 
Core BCAA Powder
 
Core Whey Protein
 
Core Performance

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Fettförbrännande träning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

HIIT Högintensiv Intervallträning

Högintensiv intervallträning HIIT, är ett tidseffektivt sätt att träna på!
 

CrossFit: kost & kosttillskott

Peter Bláha tipsar om rätt kost och kosttillskott för CrossFit.
 

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

CrossFit: grunder

Låt dig inspireras av Peter Bláha som berättar om grunderna i CrossFit.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Styrketräning för tjejer

Våga spendera tid på gymmet för att få den kropp du vill ha!
 

Kom igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
 

Intervallträning och fettförbränning - del 2

Andra delen med fördelarna av intervallträning i syfte att öka fettförbränning.
Visa fler
Staff ▲