CrosssFit

Träningsupplägg och inspiration

I artikeln CrossFit: grunderna och CrossFit: kost & kosttillskott kan du läsa om träningsformen CrossFit och ta del av tips från Peter Bláha, känd som Pansar i TV4:s Gladiatorerna. Är du nyfiken att testa på ett pass, eller vill ha en ordentlig genomkörare, delar han här med sig av en riktig utmaning.

  • Innan du börjar: liten ordlista
  • WOD

Peter Bláha tränar

Bild: ProFitness

Liten ordlista

CrossFit är en fysiskt utmanadne sport som hämtat inspiration från flera olika träningsformer och utförs i cirkelträning på tid. Som nybörjare är det många begrepp och företeelser som kan vara svårt att förstå sig på. Nedan följer därför en liten ordlista innen du börjar.

WODWorkout of the day, dagens träningscirkel
RPERate of percieved exertion, berskriver ansträningsnivå tillsammans med en siffra
RFTRounds for time, antal varv på viss tid
BWBody weight, egen kroppsvikt som belastning
AMRAPAs many reps as possible, så många repetitioner du klarar / hinner
SquatsKnäböj
Push upsArmhävningar
BurpeesHöga hopp varvade med armhävning
Push-jerkPress med stöt upp
TGUTurkish get-up, från liggande till stående medan du håller en vikt stilla i sträckt arm
C2BChest to bar, dra dig upp i en stång tills bröstet nuddar stången
STOHShoulder over head, lyft en vikt från axlar till raksträckta armar

WOD

Peter Bláha har valt ut en utmanande och tidseffektiv WOD som ger dig en ordentlig genomkörare. Den kan du träna var som helst och med bara din egen kroppsvikt som redskap.

Peters WOD

  • 100 squats
  • 100 situps
  • 100 pushups
  • 100 burpees

Träna passet i ovanstående ordning och så fort som möjligt. Starta en klocka innan du börjar. Nästa gång du tränar, ska du försöka göra en bättre tid. Tänk på att anpassa nivån så att du hela tiden klarar av att hålla en bra teknik i övningarna.

Extremt jobbig och effektiv träning!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost