CrossFit

Grunder och inspiration

CrossFit är träningsformen som fått stor genomslagskraft världen över de senaste åren. Det är tuff träning med fokus på allsidighet och fysisk prestation. Peter Bláha, som du säkert känner igen som sitt alias Pansar i T4:s Gladiatornerna, är en inbiten CrossFit-anhängare med siktet inställt på tävling. Här hjälper han dig att förstå grunderna i CrossFit och inspirerar till träning.

  • Begreppet CrossFit
  • Tips innan du börjar
  • Inspiration: tävling och träningsresor

Peter Bláha tränar

Bild: ProFitness

Begreppet CrossFit

CrossFit är en multifunktionell sport som behandlar all typ av fysisk prestation, från styrka och kondition till balans och rörlighet. Målet är att höja sin fysiska kapacitet på alla dessa plan gemensamt, eftersom man anser att kroppen aldrig är starkare än sin svagaste länk. Träningen bygger på övningar hämtade från gamla idrotter, så som gymnastik och styrkelyft, och baseras på funktionell träning där kroppens naturliga rörelsemönster tas tillvara.

Träningen sker i så kallade WOD:s (Workout of the day), ett träningsupplägg där förutbestämda övningar körs i en cirkel på tid. En WOD körs antingen i grupp, på egen hand eller i par. Tanken är att du alltid ska kunna utmana dig själv och på så vis tävla mot din egen prestationsförmåga. För att träningen ska bli så allsidig som möjligt, varieras övningarna mellan träningstyp, tidsmarginaler och antal repetitioner.

CrossFit tränas vanligen i en CrossFit-klubb, så kallad box, tillsammans med det gäng du lärt känna. Gemenskapen i en box är oftast hög och bidrar till ytterligare motivation till träningen. Föredrar du att träna på gym arrangerar de flesta kedjor idag CrossFit-inspirerade pass med funktionell träning i cirkel.

Tips innan du börjar

Trots att CrossFit utåt sett verkar vara en sport för de allra tuffaste, är det en träningsform där alla är välkomna. Du behöver inte vara vältränad för att börja träna, utan meningen är att du ska förbättra din fysik från där du står idag, och träningen blir en tävling mot dig själv och ingen annan. Alla kan vara med utefter sina egna förutsättningar och nivån på träningen blir aldrig högre än du klarar av. Att hålla rätt teknik i varje övning är en central del i CrossFit, och belastningen ska aldrig höjas mer än att du klarar av att hålla en bra teknik genom hela passet.

Peter Bláha tränar CrossFit 5-6 gånger i veckan sedan 2012 och rekommenderar sporten till alla som vill ge sig själv en utmaning. För honom är det variationen i träningen som attraherar och han peppas av att tävla mot sig själv.

- Sporten innebär att du måste kunna pressa dig till max för att bli bra, men eftersom du tävlar mot dig själv blir träningen alltid på din egen nivå. Alla kan träna CrossFit: unga som gamla, starka som svaga. Gemenskapen i gruppen du tränar med är ofta så stark och motiverar dig till att fortsätta, säger han.

Peter Bláha i crossfitboxen

Bild: ProFitness

Inspiration: tävling och träningsresor

De flesta som tränat CrossFit ett tag blir helt uppslukade av träningen som avspeglas på hela vardagslivet, något som Peter Bláha kan skriva under på. För dem finns det ytterligare utmaningar att ge sig på och försöka mäta dina prestationer i tävlingar. Peter Bláha tränar för att kunna ställa upp i CrossFit Games, VM i CrossFit, efter att han fått rankningen master och han har goda förhoppningar om att lyckas.

- Jag måste ha mål med min träning för att förbättras och tycka att det är roligt. Utan mål gör man inte lika stora framsteg, och att tävla är en bra metod för den som vill utvecklas. Jag tränar för att få delta i CrossFit Open. Det är ett tufft mål, men rimligt med mina förutsättningar, säger han.

Träning på stranden

Bild: ProFitness

Tävlingen kan utföras enskilt, i par eller i team och med både tjejer och killar. Alla som tränar CrossFit kan delta i tävlingar, men för att komma i toppen krävs ett antal delmål först.

Vägen till CrossFit Games

CrossFit OpenOnlinetävling för alla
Regionstävling Europa45 bästa europer från Open
CrossFit GamesTopp 3 från regionstävlingarna

Peter Bláha vill ge ytterligare inspiration och upplevelser för hängivna utövare och arrangerar därför träningsresor tillsammans med ProFitness Camp och Rex Travel. resorna fokuserar på CrossFit och erbjuder både rolig träning, sund kosthållning och lärorika föreläsningar tillsammans med kompetenta instruktörer.

- Träningen är anpassad efter den egna nivån, oavsett om man är nybörjare eller van. Här får du inspiration till din träning och lära dig nya saker som du kan utvecklas med, berättar Peter Bláha.

Vill du veta mer om vilken kosthållning och kosttillskott som lämpar sig bäst för att få ut maximalt av din CrossFit, kan du läsa i CrossFit: kost & kosttillskott. Testa på att träna en egen WOD med tips från Peter Bláha i CrossFit: WOD.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost