Krämig chiapudding med vanilj & frukt

Chiapudding

Chiafrön är fantastiska på många sätt med sin rikedom av fiber, protein och nyttig omega-3! Tillaga en stärkande chiapudding som sätter färg på dina små gyllene frön. Denna variant av chiapudding är krämig och rik på stärkande antioxidanter som ger kroppen en riktigt hälsoboost!

Ingredienser till 1 portion

Topping

2 msk chiafrön
1/2 dl vatten
1 dl mandelmjölk
1 krm äkta vaniljpulver
1 tsk Agavesirap eller honung
1/2 dl hackad mango eller annan söt frukt (apelsin, ananas eller jordgubbar)
Färska blåbär

Gör så här:

Blanda mandelmjölken med vattnet i en skål eller ett glas. Häll sedan i chiafrön, vanilj och valfri sötning i vätskan. Rör om var 10 minut första halvtimmen för att chiafröna inte skall klumpa ihop sig och låt därefter stå kallt i minst 3 timmar. Hacka den färska frukten och vänd ner den i puddingen. Toppa med färsk frukt så som blåbär för att tillföra lite extra antioxidanter!

Tips!

Chiapudding kan göras i en mängd olika utföranden. Bara fantastin sätter stopp. Ett tips är att byta ut honungen som sötning mot en mosad banan som du blandar i puddingen innan du ska servera. Toppa med kanel och kokos så får den ytterligare smak.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Matbloggstoppen
Skriven av Svensk Hälsokost