Chiafrön

Chiafrön var tidigare ett relativt okänt frö i Sverige, men är numer en vardaglig ingrediens och näringstillskott. De små svarta fröna är fulla av näringsämnen och kan användas till all möjlig matlagning och bakning.

  • Varför är chiafrön nyttiga?
  • Chiafrön till matlagning
  • Chiafröets begynnelse

En skopa med chiafrön

Varför är chiafrön nyttiga?

Chiafrön är rika på en rad näringsämnen de flesta av oss är måna om att få i oss, varav de mest utmärkande näringsämnena är protein, omega-3 och kostfibrer.

CheckHögvärdigt protein18 av 20 aminosyror, 20 % protein
CheckLösliga kostfibrerMat till goda bakterier, verkar kolesterolsänkande
CheckOmega-31 gram omega-3/matsked, positivt för hjärta och hjärna

Högvärdigt protein innebär att så många av de 20 aminosyrorna som möjligt ska ingå i proteinet. Aminosyror är de komponenter som bygger upp ett protein och ger det dess struktur och kroppsfunktion. Proteinets upptag i kroppen avgörs av hur många aminosyror som ingår, och ett protein med många aminosyror är därför att föredra. Ofta är animaliska proteinkällor mer högvärdiga, men chiafrön är en stark vegetabilisk motsvarighet. Chiafrön har ett innehåll på hela 20 % protein, där 18 av 20 aminosyror ingår.

Lösliga kostfibrer är en annan stor del i chiafrön, med flera hälsofrämjande egenskaper. Lösliga kostfibrer ger näring åt goda bakterier i vår naturliga tarmflora, och bidrar genom det till ett fungerande immunsystem. Lösliga kostfibrer medverkar också till minskade kolesterolnivåer, genom att föra med sig gallsalter ut ur kroppen. Gallsalter tillverkas av kolesterol och återupptaget i kroppen är normalt sett stor. När fibrerna tar dem med sig måste dock nya gallsalter tillverkas och mer kolesterol går åt.

Omega-3 är en essentiell fettsyra som har en stor betydelse för vår allmänhälsa. Fettsyran kan i vår vanliga kost vara svår att få i sig i en tillräcklig mängd, och chiafrön erbjuder en bra sammansättning av omega-3. Omega-3 har positiva effekter på hjärta och kärl, och bidrar till hjärnans normala funktion och utveckling. En matsked chiafrön ger så mycket som 1 gram omega-3, vilket ungefär motsvarar 75 gram lax.

Chiafrön till matlagning

Chiafrön har en bred användning i köket, bara man är innovativ. Fröna har en svällande effekt i vätska, och bildar gelé runt sig, vilket gör chiafrön till en tacksam konsistensgivare i allt från gröt och dryck till desserter. Den naturella och milda smaken gör att chiafrön passar till det mesta och adderar näring till din måltid.

Chiapudding

Att chiafröna sväller medför även en ökad och mer långvarig mättnad, eftersom fröna tar mer plats i magsäcken och maten blir mer komplex att bryta ner. Strö chiafrön i din frukostmysli eller prova att blanda i en smoothie, för en stadig frukost. Tänk på att tugga ordentligt så att kroppen lyckas komma åt så mycket näring som möjligt.

Chiafröets begynnelse

Chiafrön sägs vara löparfolket Tarahumaraindianernas uppladdning och kraftkälla inför sin distanslöpning. Indianerna sväller fröna i vatten och dricker de som svalkande Chia Fresca. Chiafrönen kommer ursprungligen från Mexiko där de växer i bergen. Aztekerna har i årtusenden använt chiafrön som en del i sin hälsosamma kost och även för utvärtes bruk för att lindra smärtor och spänningar.

Det finns med andra ord många anledningar att göra chiafrön till vardagsmat. Låt dig inspireras och tillaga en kraftfull Chiapudding med kiwi, med Chafrön EKO som huvudingrediens.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost