Betakaroten - Snyggt solbrun

Betakaroten är ett av de ämnen som skapar all den färgrikedom i växtvärlden vi ser runtomkring oss. Betakaroten finns det rikligt av i starkt orangea och i vissa gröna växter och kan ha en mängd intressanta effekter.

  • Vad är betakaroten och vad gör det?
  • Betakaroten och hudfärg
  • Betakaroten och solning

Solbränd kille och tjej på stranden

Vad är det?

Betakaroten är tillsammans med andra karotener i frukt och grönt ett förstadium till det livsviktiga A-vitaminet. Det betyder att kroppen kan ombilda karotener till vitamin A när det behövs. Vitamin A i färdig form finns bara i animaler (livsmedel från djur) så man kan säga att betakaroten är växt-vitamin A. Fördelen med betakaroten mot vitamin A är att betakaroten inte kan överdoseras som vitamin A kan.

Morötter är en bra betakarotenkälla och det är därifrån ordet "karoten" kommer. Men det finns många andra växter som också innehåller en del; spenat, mango, pumpa, sötpotatis och grönkål till exempel. När växterna värmebehandlas genom till exempel kokning blir betakarotenupptaget från dem högre eftersom cellerna bryts sönder. Annars är det svårare för kroppen att komma åt betakarotenet. Röd palmolja är något som vi ser mer och mer i hälsokostbutikerna idag och den får sin färg just från betakaroten. Faktum är att röd palmolja innehåller mycket stora mängder betakaroten.

Betakaroten är fettlösligt och inte vattenlösligt. Det betyder att det behövs fett för att ta upp betakaroten ordentligt. Det är därför viktigt att man får i sig fett samtidigt som man tar betakarotentillskott eller äter betkarotenrika livsmedel för att maximera upptaget. Fettmängden behöver inte vara stor. Att betakaroten är fettlösligt betyder också att det lagras in i kroppen i fettväven, vilket har betydelse för vissa av dess effekter som vi kommer se senare.

Betakaroten och hudfärg

När man äter karotener i överskott lagras dessa in i fettväven, varav mycket finns under huden. Det gör att även huden får en annan nyans. Denna nyans är annorlunda än den man får från ren solning. Detta har en grupp forskare med David Ian Perrett i spetsen tagit fasta på och undersökt. De har spekulerat i att ett högt intag av karotener innebär att man är välnärd och vid god hälsa och att den hudinfärgning man då får är en indikator på detta. En god hälsa är fördelaktigt och innebär att man bättre kan, till exempel, ta hand om sina barn och att man står emot infektionssjukdomar bättre och därmed har en större chans att överleva. Detta skulle innebära att personer med ett högre intag av karotener ses som med attraktiva då de är bättre partners att skaffa barn med. För att undersöka detta har Perrett med kollegor visat en rad ansikten för olika försökspersoner. Lite förenklat: Dessa ansikten kunde vara bleka, med enbart solbränna eller med enbart karoteninfärgning. Den version försökspersonerna tyckte såg mest frisk och attraktiv ut var den med karotenfärg.

Den här idén finns även kring fysisk aktivitet. Att vara fysiskt aktiv ökar nämligen blodflödet på ett sätt som gör att man får en hudfärg som uppfattas som frisk och snygg. Det finns alltså vetenskapliga belägg för att man blir snyggare av att träna och äta rätt!

Betakaroten och solning

Utöver att ge huden en mer hälsosam färg så skyddar också betakaroten mot solen. Har man tillräckliga nivåer betakaroten i kroppen gör detta att man inte bränner sig lika lätt och därför äter många betakarotentillskott en tid innan de åker på solsemester. För att få en solskyddande effekt bör man äta mycket betakaroten dagligen i minst tio veckor. Det är däremot ingen ersättning för att skydda sig från solen på annat sätt, utan ett komplement. Tänk på att det är hälsosamt att vistas i solen lite varje dag men ohälsosamt att steka sig. Steker du dig ökar du risken för hudcancer och din hy åldras mycket snabbare.

Hur det här fungerar vet man inte riktigt. Kanske fungerar infärgningen som ett skydd på samma sätt som hudens pigment eller så stimulerar kanske betakaroten eller vitamin A hudens pigment. Andra spekulerar i att det kan vara höjda vitamin A-nivåer i sig som ger effekten.

Intag

Man bör få i sig åtminstone 30 milligram betakaroten för att uppnå de effekter som beskrivs här, även om lägre halter också ger en liten effekt. 30 milligram får man i sig från runt ett halvt kilo morötter (helst kokta) eller minst en halvliter morotsjuice. Äter man tillskott är det inga problem att få i sig 30 milligram. Tänk på att inte överdriva doseringen under för lång tid eftersom färgen då kan bli för kraftig. Detta är inte farligt på något sätt, utan försvinner av sig självt. Det är bäst att äta en stor dos några månader innan solsemester eller sommaren och sedan äta en lägre dos.

Ett knippe morötter

Sammanfattning

Betakaroten står för en del av den härliga färg vi ser i växtriket och kan ha många positiva effekter genom att skydda mot solbränna och ge en mer attraktiv hy.

  • Höga betakarotennivåer ger ett visst solskydd
  • Betakaroten ger tillsammans med andra karotener en mer attraktiv hy
  • Lite högre doser måst intas i minst tio veckor för att ge effekt
  • Betakaroten är fettlösligt och måste ätas med fett för att tas upp i kroppen

Referenser

Köpcke W, Krutmann J. Protection from sunburn with beta-Carotene - a meta-analysis. Photocem Photobiol. 2008 Mar-Apr;84(2):284-8. Epub 2007 Dec 15.

Whitehead RD, Re D, Xiao D, Ozakinci G, Perrett DI. You are what you eat: within-subject increases in fruit and vegetable consumtion confer beneficial skin-color changes. PLoS One. 2012;7(3):e32988.

Stephen ID, Law Smith MJ, Stirrat MR, Perrett DI. Facial skin coloration affects percieved health of human faces. Int J Primatol. 2009 Dec;30(6):845-857.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost