Bättre rörlighet

De flesta av oss drabbas emellanåt av stela muskler och leder, vilket kan ge upphov till både smärta samt hindra oss i vår vardag. Med enkla övningar kan vi snabbt märka ett förbättrat resultat och det finns många vägar att gå. I denna artikel behandlar vi följande:

  • Vad menas med rörlighetsträning?
  • Olika sätt att träna upp sin rörlighet på
  • Hälsokost som kan gynna dig

Vad menas med rörlighet?

Att vara rörlig innebär kort och gott att du kan ta ut en rörelse i en led helt och hållet utan att begränsas av spända muskler. En försämrad rörlighet orsakar ofta mycket obehag i form av smärta och stelhet och hindrar oss i vardagen, såväl vid träning som under arbete. Dålig hållning, enformiga rörelser och mycket stillasittande är exempel på faktorer som skapar obalanser i kroppen, och det i sin tur kan leda till ännu sämre hållning. Du som tränar mycket kan också känna av att en förbättrad rörlighet kan förenkla träningen en hel del.

Tjej som stretchar utomhus.

Rörligheten kan vi som tur är träna upp och det är relativt enkelt, men kräver kontinuitet. Rörlighetsträning brukar kategoriseras i två delar: statisk och aktiv träning. Statisk rörlighetsträning är exempelvis en traditionell stretching, medan i aktiva rörlighetsövningar behöver du använda musklerna för att utföra.

Olika sätt att träna upp rörligheten på

Som tidigare nämnt kan du träna rörlighet dels genom statiska övningar och dels genom aktiva övningar. För att veta vad som passar dig bäst, behöver du fundera på vad just du har problem med, och vilka muskler som känns stela. Kanske passar stretching bäst för att sträcka ut musklerna, eller kommer din rörlighet förbättras snabbare genom exempelvis yoga?

Till att börja med ska du alltid sträva efter en god hållning i kroppen, vare sig du går, står eller sitter. I stående position ska du ha tårna pekandes framåt, anspänd mage och rak rygg. Axlarna ska vara avslappnade men inte roteras framåt och blicken ska vara framåt så att nacken blir rak. För att kroppen ska kunna hålla en bra hållning på ett avslappnat sätt, krävs att magen är tillräckligt stark, att bröstryggen är starkare än bröstmusklerna, att höftböjaren och nacken är tillräckligt uttänjda. Komplettera därför med stärkande styrkeövningar för dessa muskler och stretcha ut de muskler som behöver töjas.

Bra och dålig hållning

Som statisk rörlighetsträning kan du använda dig av en traditionell stretch, alltså töja ut musklerna. Fokusera på de muskler som du har behov av att sträcka ut. Speciellt efter ett träningspass kan det kännas skönt att sträcka ut de slutarbetande musklerna. Det finns även de som hävdar att stretching kan motverka träningsvärk, men hur mycket sanning som ligger i detta påstående är dock inte bevisat.

Yoga är en blandning av statisk och aktiv rörlighetsträning, beroende på vilken yogaform och vilka övningar du tränar. I yoga är andningen i fokus och grundtanken med yoga är att få bättre kroppskännedom och kroppskontroll, samtidigt som man får avslappning för sinnet och stärker kroppen. Yoga är för stela människor en svår träningsform, men om du håller i kommer du snart att märka skillnaden i kroppen. Prova att gå på yogaklasser med jämna mellanrum eller lägg in några favoritövningar som en del av din övriga träning.

Aktiv rörlighetsträning kan utföras på många sätt. Som nämnts ovan kan en aktiv rörlighetsträning vara att du tränar benböj med lätta vikter, så att du tvingar kroppen att anpassa sig till rörelsebanan. Ta hjälp av speglar eller en vän för att kontrollera att du utför övningen korrekt. Det kan även kännas bra att starta upp ett träningspass med några utvalda övningar för höften och bröstryggen.

Sist men inte minst kan du även gynnas av en avkopplande massage då och då. Boka en massageterapeut som kan massera på djupet och verkligen mjuka upp musklerna. Du kan även använda dig av en foam roller för att mjuka upp musklerna, många uppskattar detta redskap som en start på sitt träningspass. En foam roller är en rulle som du låter musklerna rulla över och tryckas ut. Ett enkelt sätt till självmassage!

Redskap till rörlighetsträning

Hälsokost som kan gynna dig

För att dina muskler och leder ska fungera optimalt och må så bra som möjligt, krävs att du ger kroppen rätt näring. En varierad och hälsosam kost med proteiner, essentiella fettsyror och näringsrika grönsaker är en bra grund att stå på. Vill du förse kroppen med extra näring finns det en hel del hälsokost och kosttillskott du kan tillämpa. MSM, en naturlig svavelförening, finns i både pulver- och tablettform. Svavel förekommer naturligt i kroppens leder och bidrar till dess funktion. Även nyponpulver har på senare tid blivit väldigt populärt som näringstillskott bland de som önskar bibehålla sin rörlighet. Nypon är rikt på näring, och innehåller bland annat höga halter vitamin C. Dessa näringsämnen tillsammans med andra verksamma ämnen förekommer ofta i kosttillskott riktade till rörlighet.

Hälsokost för rörlighet

1 av

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost