Baobab

Baobab är en mytomspunnen frukt som uppskattas både för sin goda smak och sitt näringsrika innehåll. Frukten är rik på antioxidanter, flera mineraler och kostfibrer, och används mest som pulver till dryck.

  • Baobabfrukten i naturen
  • Näringsrikt pulver

Baobab

Baobabfrukten i naturen

Baobab har ibland kallats för apbröd, på grund av att babianer tycker om att äta sig mätta på den näringsrika frukten. Baobabträden växer i Afrika och ser speciella ut med sina tjocka stammar och vackra trädkronor. Frukterna växer en och en och påminner om stora nötter eller kakaobönor, där det tjocka skalen omhuldar det eftertraktade köttet.

Frukterna plockas och äts som näringskälla av lokalbefolkningen, och en viss andel pressas till juice eller mals till pulver som även vi i Väst får ta del av. Frukten har en mild sötma och syrlighet som ger en god smaksättning åt dryck och smoothies.

Näringsrikt pulver

Baobab äts och dricks inte enbart för den goda smakens skull, utan utnyttjas till stor del för sitt näringstäta innehåll av antioxidanter, mineraler och kostfibrer.

Baobabpulver i smoothie

Antioxidanter förekommer i riklig mängd, bland annat som vitamin C, zink och koppar. Antioxidantvärdet är jämförbart med blåbär och gojibär, som annars anses vara några av våra mest antioxidantrika frukter och bär vi har. Baobab är även en god källa till flera mineraler, bland annat magnesium, zink, kalcium och kalium.

Kostfiber förekommer både som löslig och olöslig fibertyp och utgör nästan hälften av baobabfruktens innehåll. De lösliga fibrerna förser våra tarmbakterier med näring, så att de kan frodas och fortsätta motverka skadliga bakterier som gör oss sjuka. De olösliga fibrerna ser till att hålla magen igång, så att hela matsmältningssystemet fungerar utan problem.

Baobabpulver

Vill du prova att äta baobabfrukt är det lättaste sättet att använda baobabpulver. Du tillsätter det i juicer eller smoothies, för att ge en god sötma och fiberrik näring som komplement till den vanliga kosten. Det fina pulvret kan även användas i matlagning eller strös över gröt och filmjölk.

Fiberdrink: Blanda 0,5 msk pulver i 2 dl vatten eller juice. Söta med lite honung eller agavesirap och blanda till en jämn dryck. Starta dagen med denna energikick som gör magen glad!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost