Arginin

Arginin är en aminosyra som finns i många träningsprodukter på grund av dess positiva effekter på prestation och muskeltryck. Arginin kan nämligen omvandlas till kväveoxid i kroppen, ett ämne som hjälper till att förbättra blodflödet till musklerna.

  • Mer om arginin
  • Arginin för den sexuella lusten
  • Arginin i tillskott

Mer om arginin

Arginin är en aminosyra som är med och bygger upp proteiner. Det är sällsynt med underskott av arginin i och med att det finns i den mesta av den mat vi äter. Tillskott med arginin finns därför främst för idrottsutövare som vill förbättra sin uthållighet och få en ökad känsla av muskeltryck/muskelpump.

I kroppen kan arginin bland annat bidra till bildningen av hemoglobin, som är kroppens syretransportör, men kan också hjälpa till att öka blodcirkulationen. Arginin kan nämligen omvandlas till kväveoxid i kroppen, som i sin tur bidrar till att vidga kärlen och påverkar på så sätt blodflödet. Detta är två faktorer som kan bidra till ökad prestation och muskeltryck under styrketräning, en önskad effekt hos många.

Arginin medverkar även i insulinproduktionen och fettförbränningen samt är ett försteg till dopamin. Dopamin kan göra oss mer motiverade eftersom att det är ett av våra så kallade må-bra-hormoner. 

Tjej som tränar med en hantel

Arginin för den sexuella lusten

Eftersom att arginin kan bidra till ett ökat blodflöde tänker man sig även att det kan bidra till förbättrad erektionsförmåga och sexuell lust hos både män och kvinnor. Teoretiskt kan arginin också bidra till spermaproduktionen då hela 80 % av mannens sädesvätska består av arginin. Den sistnämnda funktionen behöver dock mer underlag för att säkerställas, men de flesta som har testat säger att de känt skillnad!

Arginin i tillskott

Arginin finns som separat tillskott och kallas då L-arginin. L:et står för att aminosyran är i fri form, vilket bidrar till ett snabbare upptag. Du kan inte få ett lika effektivt upptag genom att äta mat med arginin. Det beror delvis på att arginin tävlar med de andra aminosyrorna om upptaget, men näringsämnen så som fetter och fibrer gör även de upptaget betydligt långsammare.

Arginin har främst blivit populärt hos kroppsbyggare som vill få en känsla av muskeltryck/muskelpump under träningspasset, och många gånger används ett arginintillskott innan träning eller sänggående i hopp om att bidra till produktionen av det uppbyggande hormonet GH. De flesta som har använt sig av arginin säger att de har känt en markant skillnad under träningspasset och tillskottets popularitet säger sitt, men det finns idag inga tydliga bevis på argininets övriga effekter.

Arginintillskott

Användning:

En normal dos ligger på 3-5 gram oavsett användningsområde, och tillskottet rekommenderas strax före träning och/eller innan nattsömnen. För bästa resultat bör arginin intas på fastande mage, i och med att mat kan göra upptaget långsammare.  

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost