Därför ska du äta D-vitamin

5 viktiga skäl

Många av oss får det goda rådet att tilföra extra D-vitamin under vinterhalvåret, men inte alla vet varför. I denna artikel listar vi fem viktiga skäl till varför D-vitamin är bra att få i sig för oss alla.

  • Svårttillgängligt vitamin
  • För att undvika infektioner
  • Neuro-muskulära funktioner
  • Välbevarade tänder och skelett
  • Humörsvängningar och depressioner

Källor till D-vitamin

Vitamin D är svårt att få i sig tillräckligt av

Det är solen som är vår absolut största källa till D-vitaminet, men dessvärre kan vi i Norden bara tillgodogöra oss det från solens strålar mellan april och september, då vi har tillräckligt många soltimmar. Även personer som använder mycket solskydd eller heltäckande kläder kan ha svårt att få i sig vitaminet via solen. I kosten finns D-vitamin främst i fet fisk, äggula och berikade mejeri- och margarinprodukter, och du får äta dessa livsmedel ganska regelbundet för att få i dig en tillräcklig mängd.

Vitamin D och immunsystemet

Du har säkert hört talas om att D-vitamin bidrar till ett normalt immunsystem, och det är idag vedertaget. Det finns flera studier som påvisat sambandet mellan normala D-vitaminnivåer och mindre förekomst av infektionssjukdomar.

Vitamin D bidrar till normal muskelfunktion

Studier har visat att alltför låga nivåer av D-vitamin kan ge upphov till muskelsvaghet, och det skulle i så fall bero på vitaminets samverkan med mineralet kalcium. Kalcium bidrar till en normal muskelfunktion, där främst musklernas förmåga till kontraktion (spänning) är betydande. D-vitaminet hjälper i sin tur till att reglera kalciumnivåerna i kroppen, så det är av stor vikt att inte bara äta kalciumrika produkter, utan att även se till att få i sig D-vitamin.

För upprätthållandet av tänderna och benstommen

Våra tänder och skelett består till stor del av mineralet kalcium, och det byggs upp under våra barnaår. När vi blir vuxna börjar istället nedbrytningen av benstommen, och kalcium bidrar då till att upprätthålla benmassan. Eftersom D-vitamin hjälper till att reglera kalciumbalansen, är det en avgörande faktor för bevarandet av benstommen.

Låga D-vitaminnivåer kan medföra lägre humör

Att solens frånvaro på vintern gör oss nedstämda och irriterade har vi nog alla varit med om någon gång. Mycket beror troligtvis på att vi saknar ljuset, men flera studier har även gjorts för att undersöka sambandet mellan depression och D-vitaminbrist. Alltför låga nivåer av D-vitamin har visat sig kunna påverka humöret ch irritationsfrekvensen i negativ rikting, även om fler studier behövs för att kunna klargöra sambandet däremellan.

För att få i sig tillräckligt med D-vitamin behöver vi vistas i solen ca 20 minuter utan solskydd eller heltäckande kläder, efter det kan du förstås med fördel använda solskydd för att undvika att bli bränd. I perioder då du inte vistas tillräckligt i solen, bör du se till att äta rikligt med fet fisk, berikade mejeriproduker och ägg, eller ta ett tillskott. Livsmedelsverkets rekommendation är att få i sig minst 10 mcg D-vitamin per dag, och de flesta av oss får i sig för låga nivåer under vinterhalvåret.

Referenser:

Prevention of nonvertebral fractures with oral vitamin D and dose dependency: a meta-analysis of randomized controlled trials. HA Bischoff-Ferrari, WC Willett, JB Wong, AE Stuck, HB Staehlin, EJ Orav, A Thoma, DP Kiel, J Henschkowski. 2009

Epidemic influenza and vitamin D. JJ Cannell, R Vieth, JC Umhau, MF Holick, WB Grant, S Madronich, CF Garland, E Giovannucci. 2006

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost