5 fettförbrännande ämnen

Fettförbränningen är en komplex process som påverkas av en rad olika faktorer, men framförallt det vi stoppar i oss. Förutom att mängden energi du stoppar i dig är avgörande, så finns även en del ämnen i naturen som via olika mekanismer kan effektivisera din fettförbränning.

I denna översiktliga artikel ska vi titta på följande fem fettförbrännande ämnen från naturen och klargöra hur dessa kan effektivisera din fettförbränning:

Koffein

Ta en kopp kaffe till din bulle så går du jämnt ut. Kanske inte riktigt, men faktum är att koffein har en positiv effekt på fettförbränningen. Denna effekt sker främst via tre olika mekanismer.

Kopp med kaffebönor och chilifrukt

Ökar kroppsvärmen

Dels så stimulerar koffeinet termogenesen, vilket innebär att  kroppstemperaturen ökar. Precis som i en bil där energin från bensinen genererar värme istället för att driva bilen framåt, så kan den energi från det du äter omvandlas till värmeenergi. Till skillnad från i en bil, så är det dock önskvärt att ha så låg effekt som möjligt i kroppens energiomsättning. Mer energi omvandlas då till värme, istället för att lagras i dina fettdepåer.

Mer adrenalin

Den ökade kroppstemperaturen kan vara relaterad till koffeinet förmåga att öka utsöndringen av adrenalin. Den ökade utsöndring medför även att mer fett frisätts från dina fettceller, vilket är en förutsättning för att de ska kunna förbrännas.

Längre fettförbränning

Den tredje effekten sker  genom att koffein har förmågan att avlägsna en av fettförbränningen bromsmekanismer. Jag ska nu förklara hur detta går till. När du tränar eller är stressad, så utsöndras adrenalin som  resulterar i frisättning av fettsyror från fettcellerna. Denna effekt förmedla via signalmolekylen cAMP. Koffeinet har förmågan att hindra nedbrytningen av detta cAMP, vilket medför att en fettförbränningsprocessen upprätthålls längre.

Hur många koppar kaffe?

Koffein finns naturligt i kaffe, te, kakao och guarana. En vanlig kopp kaffe innehåler ca 100mg koffein och i esspresso drygt 300 mg. Studier har visat på att intag av 300mg koffein per dag, vilket motsvarar tre koppar kaffe, resulterat i en signifikant ökning av energiförbrukningen.  I studier har alltifrån 50-300 mg koffein använts och effekten är dessutom väldigt individuell.

Utöver naturligt koffein, så tillsätts även syntetisk koffein till bl.a. olika typer av energidrycker. Nu kanske du undrar om det är någon skillnad på naturligt koffein och syntetiskt. Rent strukturellt finns det ingen skillnad på dessa molekyler. Naturliga koffeinkällor har däremot oftast en rad andra ämnen som måste metaboliseras, vilket gör att tillsatt koffein i teorin bör absorberas fortare och en mer markant effekt kan uppnås

Grönt te

Alla te-sorter kommer faktiskt från samma planta, men det som framförallt skiljer det gröna téet från de övriga är behandlingsprocessen. Nu kanske du undrar hur det kan ha så stor betydelse. Det som möjliggör att téet kan öka din fettförbränning, är dess rikliga innehåll av en viss katekin som kallas ECGG. Ju mer téet processas, desto mer av detta ECGG försvinner. De gröna téet processes mindre än övriga te-sorter såsom svart te, vilket gör det till en potent fettföbrännare.

Tekanna med grönt te

Hur hjälper det din fettförbränning?

I samband med träning utsöndras adrenalin och noradrenalin som ökar frisättningen av fettsyror från dina fettdepåer. Tyvärr  har alla system i kroppen har en broms eller en stoppknapp för att upprätthålla en jämvikt. I detta system utgörs denna knapp av ett enzym som bryter ned adrenalin och noradrenalin. Det är här som gröna téet med sitt enastående ECGG kommer in i bilden. ECGG har nämligen förmågan att kunna hämma det enzym som bryter ner adrenalin och noradrenalin, vilket medför att din fettförbränning ökar.

Hur mycket te behöver du dricka?

I de flesta långtidsstudier som visat på en ökad fettförbränning eller viktförlust har försökspersonerna supplementerats med grönt teextrakt vars mängd motsvarar runt 300 mg EGCG.  En kopp te innehåller ca 180 mg EGCG. Du bör alltså dricka två koppar grönt te per dag, alternativt ta ett tillskott med grönt te-extrakt för att någon effekt ska uppnås.

Grönt te innehåller även koffein, vars fettförbrännande effekt är allmänt accepterad. Faktum är att koffeinet utgör en perfekt vapendragare till grönt te på grund av sin kompletterande verkningsmekanism.

Vi rekommenderar

Chilifrukt

Du har säkert upplevt att du blir varm när du äter stark mat som innehåller chili. Faktum är att chilifrukten innehåller sk. Capsaisiner vars förmåga att öka termogenesen är väl känd. Kliniska studier har visat att dessa capsisiner ökar ämnesomsättningen och minskar fettinlagringen.

Chilifrukter

Chilipeppar innehåller även s.k. capsainoider som som på kort sikt har förmågan att öka kroppstemperaturen och energiföbrukningen samt på lång sikt kan förhindra fettinlagringen. Om du inte är så förtjust i väldigt stark mat, så kan du ändå dra nytta av chilipepparn egenskaper genom olika typer av chiliextrakt. De vanligast förekommande är extrakt från spansk peppar (Capsicum Anuum) och cayennepeppar.

Ingefära

Ingefära har länge använts som krydda och ingrediens i traditionell örtmedicin. Förutom en rad eventuella hälsoeffekter såsom sänkt kolesterol och förbättrat immunsystem, så kan även din deff gynnas av lite ingefära. Denna krydda har egentligen ingen direkt effekt på fettförbränningen man förbättrar din insulinresponsen och således även regleringen av blodsockret. Ett för högt blodsocker eller insulinsvar hämmar din fettförbränningen, vilket gör att även ingefäran kan gynna din deff och fettförlust.

Kanel

Även kanel har visats ha förmåga att förbättra blodsockerregleringen, vilket medfört att denna krydda fått fått stor uppmärksamhet inom forskningsvärlden de senaste åren. Örtens positiva påverkan på blodsockerregleringen har påvisats hos diabetiker likväl som hos friska individer. Effekten har visats delvis bero på långsammare magsäckstömning och således lägre blodsockerrespons.

Sammanfattning

Naturen har uppenbarligen en del potenta fettförbrännande ämnen att erbjuda. Kanske är det någon av nedanstående effekter som du kan dra nytta av.

  • Koffein medför bl.a. att mer adrenalin frisätts, vilket resulterar I ökad fettsyrafrisättning. Framförallt, så bidrar dock koffein med att en aktiverad fettsyrafrisättning upprätthålls längre.
  • Grönt te innehåller EGCG som framförallt hämmar nedbrytningen av adrenalin
  • Chilifrukt innehåller kapsaisiner som framförallt ökar termogenesen och därmed energiförbrukningen
  • Ingefära och kanel har positiva effekter på blodsockerregleringen, vilket alltid är fördelaktig för fettförbränningen

Referenser

Rains TM, Agarwal S, Maki KC. Antiobesity effects of green tea catechins: a mechanistic review. J Nutr Biochem. 2011 Jan;22(1):1-7. Epub 2010 Nov 5.

Luo XJ, Peng J, Li YJ. Recent advances in the study on capsaicinoids and capsinoids. Eur J Pharmacol. 2011 Jan 10;650(1):1-7. Epub 2010 Oct 12.

Heckman MA, Weil J, Gonzalez de Mejia E. Caffeine (1, 3, 7-trimethylxanthine) in foods: a comprehensive review on consumption, functionality, safety, and regulatory matters. J Food Sci. 2010 Apr;75(3):R77-87.

Gruenwald J, Freder J, Armbruester N. Cinnamon and health. Crit Rev Food Sci Nutr. 2010 Oct;50(9):822-34.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av John Gröntvedt